Höstens snark-nivå

Igår började höstterminen och första dagen på Medie- och Kommunikationsvetenskap C. Trots att höstens studier just dragit igång är jag mest inne på vårens studier och hur det ska bli.

 

Det lutar nu åt att det blir Sundsvall i vår, bara jag får ihop kurserna så de fungerar att läsa det jag vill samtidigt som det ska fungera vad gäller det schemamässiga, rätt antal poäng och rätt studietakt under hela terminen. Jag som gillar att vara ute i god tid har därför redan kollat upp flera tänkbara kurser, gamla scheman, bostadsområden och lägenheter, busskommunikationer och priser för detta (Sundsvall är stället gud glömde vad beträffar de dyra busskostnaderna. Kanske var det just därför han föddes i Örnsköldsvik istället?) samt nya möbler.

 

Nåväl, höstens kurser ser ut att bli bra. Ja, om man bortser från orden "Denna kurs är en tung teoretisk kurs". Redan där lades alltså höstens snarknivå. Snaaaark, alltså. Finns det något som har en god insomnande inverkan på mig, så är det orden tung och teori i samma mening. Särskilt när de sägs av föreläsaren med "synnerligen för difusa benämningar" som mellannamn och som omedvetet har en förmåga att få oss studenter (nåja, jag ska inte tala om de något mer sofistikerade och civiliserade studenterna) att tänka mer på hans privatliv än vad han just sa om globalisering och modernisering.

 

Mest positivt är förstås det faktum att jag har min ena vapendragare troget vid min sida. Jo då, Stockholmsfjollan stannade minsann kvar här i Karlstad där solen alltid skiner. Den hemska Blonda Häxan däremot svek de tre musketörerna och valde att ta sitt pick och pack och flytta till kungliga hufvudstaden för att plugga. Jag vill egentligen inte säga det, det är ju inte riktigt min grej att visa uppskattning för någon annan än mig själv och Kung Forsberg, men vad fasen. Jag saknar Häxan.

 

Nåväl, vi ska ju hälsa på henne i storstaden. Och det, det kan ju bli ett äventyr värt stor saknad.

 

Inledningsvis har vi nu i höst en fempoängskurs i Kommunikationsteori där det ingår en individuell forskningsessä, en gruppuppgift samt ett obligatoriskt seminarium. Fem veckor senare väntar en fempoängskurs i Forskningsmetoder och vilka examinationsuppgifter den kursen kommer innehålla har vi ännu inte fått information om. Från och med vecka 45 och tio veckor framåt ska jag läsa Journalistik A parallellt som jag skriver min C-uppsats. Det kommer bli mycket pluggande under terminens tio sista veckor med andra ord.

 

Förhoppningsvis blir det också mycket jobb utöver studierna i höst. Jag behöver lära mig QuarkXpress inför vårens kurser, och förhoppningsvis kan jag lära mig det samtidigt som jag jobbar. Snart drar också hockeysäsongen igång, och förhoppningsvis kommer jag få bevaka många matcher där Arvika HC spelar. Charlottenbergs damlag har också tagit klivet upp i damernas högsta serie (!) och jag hoppas verkligen jag kommer få göra mycket bevakningar av dem i vinter. Det är det bästa jobb man kan ha. Jag älskar att bevaka matcher och sedan raskt få några spelar- och tränarintervjuer innan det är dags att snabba sig tillbaka till redaktionen för att i all hast skriva en matchartikel och hinna välja ut bra bilder innan deadline. Se på matcher och sedan skriva om dem, det kan inte bli bättre.

 

Trots att jag stannade hemma från föreläsningen idag på grund av feber känns det skönt att terminen nu är igång. Inte bara för att det därmed innebär att hockeysäsongen snart drar igång, utan också för att jag får lite mer koll på dagarna och att det utan ansträngning börjar trilla in pengar på kontot igen.

 

Gött, gött!

image1



Kommentarer
Postat av: Fjoll

Ja, jag är helt enkelt en fantastisk människa. Föresten har du fortfarande fel i en kodning, du får skicka över lösenordet så ska Stockholmsfjollan ordna.

2007-08-29 @ 10:44:41
URL: http://amorous.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...