Tentaångest

Ja, jag kanske borde ha det?

Inte för att jag har någon tenta just nu (mer än mina kompletteringar vill säga), men för att jag just hört om hur mycket andra pluggar inför sina tentor. Jag skrattade lite och tänkte på min och Stockholmsfjollans tentaplugg-strategi.

Andra brukar läsa kurslitteraturen under kursens gång, och sedan börja själva inpluggningen med en till två veckor kvar tills tentan. Anteckningar från föreläsningar renskrivs för att dels på det viset få in dem i huvudet men också för att se till att hitta eventuella saker man är osäker eller funderar på och därför i tid kunna reda ut det. Kurslitteraturen checkas över ytterligare och man gör gamla tentor för att hitta vad som är viktigt och vad man behärskar och inte. Man förhör varandra och stämmer av hur mycket man kan. Sedan början man om hela proceduren igen tills man utan tvekan och tvivel kan ämnet som ett rinnande vatten och vet att man kan besvara samtliga frågor på de gamla tentorna.

Så gör inte jag och Fjollan.

Vi ägnar oss åt att plugga kvällen före tentan. Nu skulle man kunna tro att den taktiken mycket väl kan gå hem, och det gör den också. Om man antingen a) fortfarande går på högstadiet, b) ser till att rålugga eller c) är smart. Nu är det inget av dessa alternativ som stämmer in på oss. Vi panikstartar lite, men det leder alltid till stort godissug (socker!) och en timmes promenad för inköp av sockerheroin är därför ett givet inslag i våra pluggkvällar. Med godis i oss blir vi pigga och pluggar en hel del, till dess att sockerdimman nått sin absoluta topp och vi istället gapskrattar och ligger dubbelvikta över samtalsämnen som inte har den minsta likhet med media och kommunikation. Lite disciplin har vi dock, så vi ser till att rycka upp oss. Då upptäcker vi att vi slarvat lite när vi skrev anteckningarna (kan ju lätt bli så om man sitter på en stol och halvsover) och att vi inte har en aning om vad det står. Lite lätt uppgivenhet leder till mer godis och därmed mer sockerdimma och slutligen mer frams och trams. Lagom till detta har det med största sannolikhet börjat minst ett helt totalt omissbart tv-program och det är alltså bara att vika igen skolböckerna ännu en gång...

Kanske inte så konstigt att kompletteringarna står mig upp i halsen.

Nåväl. Vi brukar trots detta klara oss hyfsat ändå. Noll sömn och roliga ramsor för att minnas till tentan är ett bra trick. Dessutom är det totalt underskattat att plugga under den kvartslånga bussturen ut till universitetet. På den kvarten hinner man få in mycket när man har lite press på sig.

---

Ahapp, nu blir det pluggande i alla fall!


image136


Kommentarer
Postat av: Fjoll

Äsch jag tycker om dig, ångest, socker och ramsor. Vårt pluggsätt äger! :D

2007-11-08 @ 20:57:00
URL: http://amorous.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...