Hockeysnack

Bra rubrik, va?

Gårdagens förlust mot HV71 känns tung med tanke på att MODO spelade riktigt, riktigt bra (totaldominans i andra perioden!) Då är det tungt att inte få med sig några poäng. HV vann dock inte alls orättvist då även de spelade riktigt bra, och jag måste ge Stefan Liv all form av beröm som det går att ge. Sedan vill jag så klart hylla Oscar Steen som gjorde en kanonmatch! Han är en underbar spelare som jag ofta tycker blir alltför bortglömd. Han jobbar och sliter och gör alltid ett bra jobb. Hans teknik är underbar och hans aggresivitet och intensivitet är slående. Han förtjänar mer beröm än vad han annars får.

Hans Jonsson gjorde sitt första mål för säsongen när han ungefär halvägs in i perioden kunde reducera till 1-2 efter att Mikko Louma och Johan Davidsson tidigare varit framme och nätat för HV. När man satt och hoppades på en kvittering gjorde dock Johan Åkerman istället 1-3 strax innan första periodens slut, och jag var bitter. Förstås. HV hade dock det mesta av den första perioden, så resultatet var inte orättvist.

Andra perioden var riktigt, riktigt bra. MODO höll ett högt tempo och förde spelet och HV tvingades ta flera utvisningar. Andreas Molinder reducerar på pass från Per-Åge Skröder efter en snabb kontring och därefter fick Oscar Steen lön för mödan när han kunde kvittera till 3-3 i powerplay. Spelmässigt gjorde MODO allting rätt i andra perioden och det var riktigt tungt när Per Ledin i slutet kunde ge HV ledningen. I tredje kom det heller aldrig någon kvittering och trots bra spel blev det alltså inga poäng. Suck, suck, suck. Men som sagt, en bra match där lagen turades om att hålla i taktpinnen och där MODO gjorde det grymt bra i andra perioden. Det ser alltså bra ut inför nästa match mot Skellefteå på lördag. Däremot är jag orolig för Andreas Salomonsson. Han hade problem med sin axel igen och spelade inte, och det är oroväckande. Förhoppningsvi är det dock ingen större fara med underbara Salle.

---

Vad gäller Colorado Avalanche och Philadelphia Flyers har inledningen av säsongen gått bra. Jag är fortfarande salig efter Joe Sakics hattrick mot blåjackorna. Kapten Sakic är och förblir mästerlig och jag är säker på att han kommer knäppa de som påstår att han är slut på näsan innan den här säsongen är slut. I övrigt kändes hans hattrick mest som en påminnelse om matchen mot Canucks 2004 när Steve Moore klubbades ner av Todd Bertuzzi.

Nattens vändning mot Calgary Flames var mästerlig, och Avs är verkligen inne i ett vinnarstim nu. Dessutom fortsätter Paul Stastny att gå från klarhet till klarhet och hela laget känns bra. Det är visserligen dumt att dra allt för stora växlar av dessa inledande matcher, men går inte Avs till slutspel i år är så kommer deytvara en hejdundrande skräll och skandal.

Även Philadelphia Flyers har inlett grymt bra, eller ännu bättre ska man kanske säga. Hittills bara en förlust och man har greppet om Atlantic Division. Precis som med Avs är jag säker på att Philly kommer bli grymma den här säsongen. Som jag sagt tidigare kommer jag inte bli ett dugg förvånad om Peter Forsberg (om han kommer att spela) väljer något av dessa två lag, och gör han det kommer laget definitivt att segla upp som en favorit.

---

Avslutningsvis: 1-1... Ja, det känns ju en aning surt. Men, men... Jakten på en EM-platsen går vidare.

image1



Kommentarer
Postat av: Linda

Hockeysnack gillar vi :) Jag hoppas att grabbarna våra fortsätter i samma stil nu och spelar så som de gjorde i andra perioden i tisdags, då kommer poängen så småningom!
Tack så mycket, ska allt ta och följa ditt råd!

2007-10-18 @ 11:02:27
URL: http://persson86.blogg.se
Postat av: Therese

Kul att du kan erkänna att det var en bra match även fast det var "fel" lag som vann ur din synvinkel. Såna där jämna matcher mot topplag är alltid de bittraste att förlora, likväl som det är de skönaste matcherna att vinna.

Eftersom det var mot just HV som Steen nätade (som vanligt) så tyckte jag väl inte att det var särskilt kul just då, men hade det varit mot ett annat lag hade jag jublat. Jag unnar verkligen honom det. Skröder var ju föressten nära att näta flera gånger han med, en annan av mina favoriter.

2007-10-18 @ 22:12:30
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5326

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...