Now we blowing the cop!

Offside är en av de bästa filmer jag vet. Typiskt svenskt, typiskt småstad/håla, typiskt grabbigt och typiskt sjukt kul.


image87
 

image88    image89



Välkommen till Stenfors, en gång Sveriges största papperstillverkare! Den senaste tiden har det mesta gått utför för den lilla bruksorten. Jobben försvinner och människorna med dem. För arbetslöse Anders är det extra bekymmersamt med ett äktenskap som knakar i fogarna. Ortens anrika fotbollslag harvar runt i de lägre divisionerna och man överväger att lägga ner verksamheten. Hoppet tänds, inte bara för klubben utan hela samhället, när den engelske före detta fotbollsstjärnan Duncan Miller anländer. Kanske kan de hårt ansatta Stenforsborna återigen få något att känna sig stolta över. Anders fru vill dock flytta till storstan och Duncan Miller visar sig snabbt vara mer "före detta" än man räknat med...

En dramakomedi som har både drama och humor. Skådespelarna är verkligen tip-top (Jonas Karlsson har tidigare inte misslyckats och gör det verkligen inte heller här). Det är humor på hög nivå, och jag ligger vikt av skratt filmen igenom. Den engelske före detta Liverpool-spelaren Duncan Miller i en svensk liten håla innebär massvis av tabbar och det engelska språket våldtas på ett ofantligt helkul sätt. Now we blowing the cops!

Även om alla skämt egentligen redan funnits med i andra filmer, så gör filmens karaktärer, och de som grupp tillsammans att det blir hur roligt som helst trots att man redan hört det förut, så att säga. 

Förra året när den kom på bio såg jag den fyra gånger. På bio. Bara en sån sak. Så igår när jag och Murke strosade gatan fram på Arvika mârten och fick se den för bara 49 riksdaler inhandlade jag den snabbt. Eller ja, betalade gjorde Murke. Hon hade lite dåligt samvete efter att hon ännu inte fixat en födelsedagstårta till mig.

Nu är det alltså så, att jag kan se Offside om och om igen. Och att jag därmed har möjlighet att få se snygg-snygge Björn Bengtsson som spelar den helt underbara karaktären Peter gör ju inte det hela sämre!

image1





Kommentarer
Postat av: sassa

haha den e ju usel:p hehe ne men en e bra=) peter e snygg ja

2007-10-07 @ 23:12:03
Postat av: Morran

Ja, men visst är han. Grymt rolig också. Fan, finns det inga fler filmer han varit med i? Hörde du hade det kul i helgen! :D

2007-10-07 @ 23:16:14
URL: http://www.mrsforsberg.blogg.se
Postat av: Linda

Offside är verkligen hur rolig som helst :)

2007-10-08 @ 09:37:04
URL: http://persson86.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...