Sallesurr och pengaprat

Dagarna går och går, men ännu har inte Andreas Salomonsson skrivit på för spel i MODO i höst. Jag vet inte vad man ska tro. Jag vill gärna tro att det inte är så mycket att orda om utan att det kommer lösa sig och att han spelar i MODO-tröjan även kommande säsong(er). I alla fall är det vad jag verkligen hoppas, sedan vad jag tror och inte tror vet jag ännu inte. Rykten hit och rykten dit gör att man inte får någon klarhet i det hela. Men som sagt, jag vill gärna tro att han blir kvar i klubben som fostrat honom.


image356


Salle är Salle. En så högklassig spelare att han måste stanna i klubben. Spelmässigt har jag svårt att se hur han skulle kunna ersättas, och han är också en av stommen i laget som ska finnas där. Skulle han gå till en annan klubb skulle allt kännas bäcksvart.

Men, det innebär inte att han skulle vara en svikare i så fall.

Jag har hört en massa gnäll om vilken pengakåt svikare han skulle vara om han bytte klubb och liknande. Men seriöst. Även om jag till vilket pris som helst vill se honom fortsätta i MODO, och att jag inte vill tro att han hellre går till en annan klubb än MODO, så får man tänka på att han är människa han också. Det är naturligt att vilja ha pengar, och det är naturligt att tänka ekonomiskt. Det är också inte mer än rätt att vilja ha vad man är värd. Jag har ingen aning om vad Salle i nuläget tjänar, ej heller vad övriga i MODO har för lön. Jag har heller ingen aning om hur förhandlingarna mellan parterna MODO och Andreas Salomonsson handlar om, och hur det går.

Däremot förstår jag faktiskt om han inte är helt villig till att skriva på nytt kontrakt för MODO om han inte känner sig nöjd med lönen som erbjuds. Det är inte att vara en svikare om han skulle signa för en rysk klubb eller annan klubb som erbjuder feta pengar. Till skillnad mot exempelvis  Niklas Sundström som uttalat sig om sin lön genom att säga att det inte är viktigt för honom att ha så mycket utan att det skulle kunna gå till andra spelare i laget, så har inte Salle tjänat de stora pengarna som Susse gjort i NHL. Troligtvis har Salle skapligt med slantar, men vi vet ju alla att det är ett mänskligt drag att vilja ha mer. Han börjar antagligen se slutet på karriären inom en överskådlig framtid, och ingen kan väl neka till att man i en sådan sits vill se till att ha pengar så man klarar sig längre fram? Framförallt handlar det nog om att ha pengar att kunna dela med sig av till släkt och övriga i hans närhet. Och det är han väl värd att få unna sig?

Som sagt, jag vet inte vad förhandlingarna gäller. Men just pengafrågan har varit på tapeten och känns rimlig som förhandlingdproblem. Dessutom är det ju så att karln inte blivit sämre med sin ålder, tvärtom. Hans värde stiger och då är det klart att även hans lön ska göra detsamma. En spelare ska ha den lön som motsvarar hans insats.

I en drömvärld så anser jag att Salle ska ha den lön han vill ha. Jag tror knappast det är en orimlig summa han vill ha, utan helt enkelt en realistisk lön som motsvarar hans marknadsvärde. Han är en så bra lirare att han bör ha en lön som är i toppskiktet. Med tanke på att han höjt sitt värde senaste tiden är det också rätt med en löneförhöjning. Återigen, ge Salle vad Salle vill ha. Det är han värd, och bara han spelar kvar i MODO är det värt allt.

Nu är det ju dock ingen drömvärld. MODO har ju fler spelare att avlöna. Det kanske inte är så lätt att gräva upp slantarna hur som helst. Kanske är det där problemet ligger, kanske inte.

Finns inte dessa pengar, så kan jag förstå om Salle dröjer med att skriva på. Han bör ha en marknadsmässig lön, och kan han inte få det av sin moderklubb förstår jag om han eventuellt sneglar åt andra klubbar. Skulle han dessutom ta steget till en annan klubb så skulle jag bli oerhört ledsen över att mista en sådan spelare och publikfavorit. Det skulle vara grymt tungt. Han skulle saknas ofantligt och jag skulle bli ledsen över att inte MODO väger ännu tyngre än att få dra ihop mer pengar.

Men, han skulle inte vara den svikare som en del vill utmåla honom som. Jag skulle ändå förstå honom. Och jag skulle hålla tummarna stenhårt  för att han skulle lyckas bra i sin nya klubb.  Det är han värd.

image341

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om Salle väljer att lämna MODO :/ Det finns ingen annan Salle, Salle är Salle som du säger och jag hoppas verkligen att han tar och skriver på för MODO igen!
Ryktena struntar vi i nu, nu vill vi bara ha en påskrift för MODO! Ge honom det han vill ha, så vi alla blir nöjda!

2008-04-21 @ 22:50:16
URL: http://persson86.blogg.se
Postat av: Linda

HAN STANNAR :D

2008-04-22 @ 15:06:52
URL: http://persson86.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...