"Hon har dessutom skägg, har ni märkt det?!"

Åh, Blonda Häxan och Stockholmsfjollan. Jag saknar er! Ta till er, för jag kommer säkert aldrig yttra orden igen.

Tillbaka i Sundsvall och kurstart imorgon. Eller program eller vad det nu är. Jag får ingen klarhet i det och inte heller i när jag ska infinna mig och så vidare. Å andra sidan känns det inte så stressande eftersom jag har annat att oroa mig över istället.

Försäsongen har ju börjat bra. Kanske inte i direkt mening, men i indirekt mening har det flutit på riktigt bra. Ju sämre försäsong, desto bättre säsong och slutspel är devisen jag lever efter sedan 2007. På det viset känns det bra, men det som oroar är att min hockeynerv inte kan slappna av på något vis ännu. Dels har vi ju hela baletten med det vanliga (Kung Forsbergs eventuella fortsatta karriär eller inte) och diverse annat, men nu har det dykt upp något mer. 14 april 2007 hade jag ett par rosa strumpor på mig. Knallrosa med vita fläckar. Jag minns att jag dyrkade dem ganska mycket efter att Le Mat var bärgad och hade man kunnat ge Nobelpriset till ett par strumpor så hade det paret givetvis fått priset.

Men, nu till grejen. Jag hittar dem inte. Jag har letat och letat eftersom jag var säker på att de låg här i Sundsvall, men trots att jag vänt ut och in på hela lyan så finns de inte.

Det oroar helt otroligt och det känns riktigt tungt i stenhjärtat. Utan dessa strumporna så är jag ju utan ett turbringande medel. För att förklara känslan så känns det som en köttmixer i hjärtat som helt löper amok.

Nåja, nu ska jag försöka ta reda på när jag börjar imorgon.

Strumpor idag: Svarta med röda hjärtan på. Inte vare sig mer eller mindre. Helt nya dessutom, så jag har ingen aning om vad de går för. Det visar sig väl när säsongen drar igång.

Tjipp!


God morgon!

Och med detta vill jag ha sagt att jag inte gått och lagt mig ännu. Klockan 9.40 går tåget till Sundsvall och den här dagen har varit vigd åt att packa. Hur har det då gått? Jo, alldeles förträffligt illa.

Jag skulle behöva en lastbil för att få upp allt mitt hamstriga jag vill ha med. Tyvärr har jag bara tillgång till mina egna armar, så det är alltså prioritering som gäller. Med andra ord är det ett stort problem detta. Jag försöker välja, men det är omöjligt att välja bort. Jag har vridit och vänt på varenda grej och sedan packat om fram och tillbaka. Och det är fortfarande inte klart. Beslutsångest de luxe.

I övrigt så vill jag bara ge Den blonda Häxan en rejäl känga för att hon inte sätter en timmes umgänge med mig före en dags föreläsningar. Hade det varit lite tag i den där damen hade hon stått med banderoller och röda mattan utrullad när jag tågar in i Stockholm. Men nej, då går en föreläsning före. Så skulle jag aldrig behandla en vän. Aldrig någonsin att en föreläsning skulle komma emellan mig och en vän. Där ser ni hur lojal och kärleksfull jag är. Anteckna.

(Jaja, inget surrande om att jag inte vare sig hör av mig eller visar lite kärlek när du fyller år. Nu är det glömt och vi ser framåt istället! Som på ditt svek här nu till exempel).

Nu, packa färdigt. Sedan, sova en-två timmar? Eller stanna uppe? Japp, beslutsångest de luxe. Igen.


Sommarens stora synd

  


Gosip Big Bag, från Chique


Min drömväska i en prisklass som inte landar på flertalet tusenlappar. Nu är den inhandlad och får räknas som största synden i sommar.

Blir det någon mer säsong av Lyxfällan så får jag väl söka helt enkelt, för så här får man inte göra när man är fattig student. Men... Nej, jag påpekar ju alltid det. Att jag suktat efter den och den och den sååå länge och så vidare för att förminska min köpsynd. Nu är det ingen idé att påtala det, utan bara att acceptera att jag är dum.

Men ändå. Jag vill verkligen ha den och jag behöver en ny väska. Och någon present ska man väl ha när man fixat ett snyggt betyg och fått lite rätsida på det ena och det andra. Jag borde känns lite ångest, men den typen av känslor har inte så lätt att blossa upp inom mig. Jag kanske är känslolös ändå.

Nåja, detta löser jag på bästa vis. Morötter är mina nya bästisar och det är billigt. Det får bli en billig mat-månad i september så ska detta pengabekymmer snart vara i hamn.


Journalistiska tankar och funderingar

Här har jag samlat samtliga blogginlägg som skrevs för en kurs i journalistik som jag läste i våras.  Även om de är skrivna som uppgifter i den kursen tycker jag att de är aktuella inom hela det journalistiska ämnet och eftersom samtliga av dem berör ämnen och frågor som jag tycker är väldigt intressanta så får de hänga med hit också.

Blogginlägg E: The Elements of Journalism

Boken The Elements of Journalism är ett resultat av en stor och omfattande tvåårig undersökning som gjorts bland journalister. 1999, när undersökningen genomfördes, hade förtroendet för journalister minskat betydligt från tidigare år. 25 journalister diskuterade detta och insåg sig hålla med sin publik. Gränsen mellan nyheter och underhållning hade suddats ut och det var viktigare att sälja mycket än att kvalitén på det journalistiska arbetet var god. Författarna Bill Kovach och Tom Rosenstiel sammanställer 3000 journalisternas syn på yrket och vad journalistik är och ska vara samt fastställer nio principer som medborgarna ska kunna förvänta sig av journalister.


Kovach och Rosenstiel inleder med att förklara varför journalistiken är så viktig. De menar att den har varit en stark bidragande orsak till att bygga upp samhället och demokratin. Att ge medborgarna information så att de kan vara självstyrande och fria är journalistikens egentliga och huvudsakliga syfte. "The central purpose of journalism is to tell the truth so that people will have the information that they need to be sovereign" var ett av de svar som menade att det huvudsakliga syftet var att ge folket den information som krävs för att de ska kunna vara självständiga.  Här menar författarna att undersökningen visat att journalisterna är väldigt säkra på just detta syfte, men att de inte är lika bra på att i klarhet definiera vad det är de gör inom sitt arbete.


Mycket av det som diskuteras i The Elements of Journalism har kopplingar till de resonemang Nick Davies och Gunnar Nygren för och som behandlas i blogginlägg D. Ett typiskt exempel är faran med att sensationsjournalistiken (gå med så mycket vinst som möjligt) har blivit viktigare än god journalistik där kvalitén på reporterns arbete är hög och där syftet huvudsakligen är att informera och inte att sälja så mycket som möjligt. Det handlar mer om stora medieföretag där journalisten ska återanvända tidigare material och nyskapa det, istället för att själv vara ute i verkligheten och sedan lägga stor vikt vid faktagranskning och ge varje artikel tid nog för att den verkligen ska ge en så sann och nyanserad bild som möjligt. Detta för att varje journalist ska hinna med så mycket mer än tidigare och därmed bli mer vinstindrivande. Dessutom skriver man hellre om det som lockar till läsning (exempelvis sex och kändisskandaler) än att skriva om mer seriösa och viktiga ämnen som exempelvis internationella händelser och politik. Den sjunde principen; "It must strive to make the significant interesting and relevant" handlar om just detta.


I kapitlet som berör engagemang och relevans och den sjunde principen använder man en intervju med Monica Lewinsky efter historien med Bill Clinton som exempel. Det är en intervju gjord av Barbara Walter, ABC News, och här visar man tydligt hur sensationsjournalistiken (vinstindrivande) väger tyngre än att fokusera på det som är mer relevant och viktigt. Seriösa och viktiga frågor som om Monica ljög för att skydda presidenten och om han hade ordnat med ett jobb för henne kom i skymundan för frågor av skvallerkaraktär där man ville få fram smaskiga detaljer. Barbara Walter ställde frågor som "Throughout most of the relationship, the oral sex was not brought to completion for the President. Why not? What did he say?" och om Bill Clintons sätt att kyssas och om han var sensuell och så vidare. Här handlade det inte bara om att fokus låg på sex, som säljer, utan också om att ABC och Monica Lewinsky drog nytta av varandra. Intervjun benämndes och såldes som "Monica´s story" och detta var också namnet på den bok hon kom ut med i det läget. Lewinsky använde alltså intervjun för att göra reklam för sin egen bok och ABC använde henne för att höja tittarsiffrorna.


Det här ser jag helt klart som ett hot mot det uppdrag som Kovach och Rosenstiel menar är journalisternas huvudsakliga syfte. Här är det stor risk att informationen som ska göra medborgarna fria och självständiga går förlorad till förmån för det media kan tjäna mer pengar på.


En annan sak som kan ses som ett hot, eller snarare en svårighet för att kunna utföra uppdraget är den princip som tas upp först. Princip nummet ett; "Journalism´s first obligation is to the truth" är lika självklar som den är förvirrande. Som det också uttrycks i boken så är alla journalister överens om att de måste tala sanning. Frågan är bara vad sanning är. Vems sanning? Så här uttrycker en av de som ingick i undersökningen: "What we´re saying is you cannot be objective because you´re going to go in with certains biases. But you can certainly accuracy and fairness the truth, and that pursuit contiens." Boken tar en fotbollsmatch som exempel. New York Giants förlorade med 20-8. Det kan vi alla vara överens om, men sättet hur de förlorade kan tolkas (och återberättas) på hundra olika sätt på grund av att vi alla har olika erfarenheter, referensramar och åsikter. "Each story being written through a different lens that is fogged over by stereotypes and personal predilections." Det här ställer till svårigheter och det är svårt/omöjligt för en journalist att kunna ge en helhetsbild av verkligheten. Hur man än vrider och vänder så blir det just den enskilde journalistens uppfattning av en händelse som kommer fram i artikeln/rutan/radion.


Som en motpol till exemplet med ABC:s intervju med Monica Lewinsky finns också resonemang från journalister som menar att medborgarna/läsarna/tittarna/lyssnarna är viktigare än att medieföretagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Princip nummer två; "Its first loyalty is to citizens" handlar om detta. Denna punkt återkommer och det är en stark övertygelse om att journalisten ska sätta sina läsare/tittare/lyssnare före den som betalar deras lön. Dessutom anser författarna och de journalister som medverkat i undersökningen att deras arbetsgivare är just medborgarna (tittare/läsare/lyssnare). Inte mediaföretagen som betalar deras löner.


Därmed ska svaret på frågan om varifrån uppdraget kommer vara medborgarna. Det är där lojaliteten ligger enligt 70 procent av journalisterna i undersökningen. Detta tycker jag känns väldigt beundransvärt och positivt, men min (cyniska?) fundering är om det verkligen stämmer. Givetvis vill man kunna svara att det är medborgarna som kommer främst och att det viktiga är att upplysa folket, men den stora frågan och som jag tror kan diskuteras i all evighet, är om de flesta faktiskt tänker så? Det är ju ändå ett yrke som ska inbringa lön i slutet av månaden, och därmed tror jag (tyvärr) att medieföretagen blir arbetsgivare/uppdragsgivare i större grad än vad den enskilde journalisten önskar och för vad som skulle vara det bästa för journalistiken och dess huvudsakliga syfte.

2008-08-21 @ 14:09:44 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)




Blogginlägg D: Journalistik i kris?


"Journalistiken är inte död, men svårt sjuk."


Citatet kommer från den brittiske journalisten Nick Davies. Han är aktuell med boken Flat Earth News och tog upp den här "sjukdomen" i radioprogrammet Publicerat i P1 för ett tag sedan.


Han menar att journalistiken har blivit alltmer kommersiell och nu överskuggas av den logiken istället för den journalistiska logiken. Vinsterna ska öka samtidigt som resurserna till tidningarna minskar. Detta drabbar den enskilde journalisten och slutligen också läsaren.


Mindre resurser innebär att journalister får mindre tid. Nick Davies menar att denna minskade tid gör att journalisten blir fast inne på redaktionen istället för att gå ut i verkligheten. Nyhetsmaterialet kommer istället ofta från nyhets- och PR-byråer och reporterns huvudsakliga arbete blir att återanvända detta för att skapa nytt material. Davies berättar att journalister idag producerar tre gånger så mycket som för 20 år sedan och att 80 procent av inrikesmaterialet i Storbritannien kom från PR-byråer.


Journalisten, läraren och forskaren Gunnar Nygren har även han berättat i Publicerat om dessa tankegångar. Han är aktuell med boken Yrke på glid och säger:

- Idag finns det många olika typer av journalister och olika journalistiska ideal. Det är inget fel med det, men tyvärr ompaketerar många gammalt material. I takt med att journalistiken blir allt mer marknadsstyrd sker det en de-professionalisering inom yrket.


Tidigare har det varit en utveckling där journalister har blivit mer och mer självständiga, men Nygren berättar att han ser flera tecken på att den utvecklingen tycks ha stannat upp. Han ser det som att medierna kanske har stor makt men att den enskilde journalisten inte har det och att de blir alltmindre självständiga.


Journalistyrket har förändrats. Idag ligger tyngdpunkten vid att göra om gammalt material. Detta blir viktigare, och görs i större utsträckning, än det klassiska journalistikarbetet: söka information, leta, gräva och se om det stämmer. Det nya sättet, att omstuva nyheter, effektiviserar arbetet och är en förklaring till att man i dag kan producera så mycket mer än tidigare. Faran är enligt Gunnar Nygren att mindre tid läggs på att vara ute i verkligheten och se vad som egentligen händer.


Det är just att journalisterna är ute alltmindre i verkligheten som är problemet. Man kan aldrig komma ifrån att en journalist alltid levererar just sin verklighet när han eller hon skriver om en händelse. Även om hon eller han gör anspråk på att berätta någon slags sanning så kommer artikeln bli skriven utifrån dennes ögon, synsätt och perspektiv. Denna verklighet är inte nödvändigtvis den verklighet läsaren skulle ha sett. Men, är journalisterna ute mer och producerar eget nyhetsmaterial istället för att i första hand återanvända material från nyhetsbyråer så tror jag det blir fler perspektiv som når läsaren än om det blir ett fåtal perspektiv från byråerna.


Någon fullständig objektiv bild av verkligheten går knappast att ge läsaren, men jag tror det ökar chansen att ge en verklighetsbild som anses korrekt av fler människor (läsare) om journalisterna ges möjlighet att gräva och själva samla in material.


Nick Davies titelval syftar till att det är få av de artiklarna som hämtas från nyhetsbyråer som faktiskt kontrolleras om de stämmer. Görs inte denna kontrollering riskeras falskheter att spridas.


Hur man ska kunna lösa problemen är en svår fråga. Jag tror det är viktigt att alla typer av (medie)utbildningar fortsätter vara noga med att poängtera vikten av att vara kritisk till det man läser och faktiskt kolla upp olika fakta. Detta är något man också borde lära ut även till dem som inte håller på med media. De allra flesta tar trots allt del av det medieutbud som finns, och jag tror att det redan i yngre skolår skulle vara bra att diskutera detta ämne. Alla behöver ha kunskap om att mediernas ökade kommersialisering gör att perspektiven blir färre i form av enstaka byråer istället för flera journalister som varit med om en händelse och sen skrivit utifrån sin verklighet. 


Men detta är bara en del av lösningen hur läsarna inte ska blir "fartblinda". Hur medierna och de enskilda journalisterna ska kunna stoppa den här utvecklingen är betydligt svårare att hitta en tänkbar lösning på. Nick Davies sätter sitt hopp till att de enskilda journalisterna ska sträva efter att få mer tid för sina artiklar, och det tror även jag är nyckeln. På något vis måste reportrarna ges (eller ta sig) mer tid till att resa sig från sitt skrivbord och istället gå utanför redaktionen. Här gäller det att försöka se det som Gunnar Nygren och Nick Davies vill lyfta fram: journalistik är inte bara till för att tjäna pengar på. Journalistik, med dess grävande och granskning, är viktigt för vårt samhälle. Så även om det tar längre tid för reportrarna att samla in material på egen hand genom att befinna sig utanför redaktionens väggar, så kommer trots allt artiklarna bli något mer i olika perspektiv än om de var hämtade från samma nyhetsbyrå. Då kan nyheten också bli mer sanningsenlig, och det är ju det som är meningen.


2008-05-10 @ 21:29:09 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)



Blogginlägg C: Journalistik som tar plats


Bokhandlaren i Kabul
, den omtalade boken av Åsne Seierstad, gjorde mig väldigt delad efter att jag läst den. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den och känner mig en aning splittrad. Jag kan hålla med båda sidor, både de som kritiserat den och de som hyllat den. Jag undrar varför Åsne valde just den uttrycksform hon valde och jag ställer mig frågande till hur källkritisk hon varit i sitt researcharbete. Å andra sidan gillar jag mycket i hennes sätt att uttrycka sig och hur hon tycks "lita" på läsarna. Framförallt tycker jag ändå att hon, min negativa inställning till trots, är tydlig med att hon faktiskt skrivit hur hon själv upplevt livet med familjen. Inte nödvändigtvis vad som är "sanningen".


Journalisten och författaren Marc Weingarten har definierat begreppet new journalism så här: "journalism that reads like fiction and rings with the truth of reported fact". Man gör ett bra researcharbete där man är noggrann och källkritisk och ser till att ha täckning för det man ska skriva om, precis som vilket reportagejobb som helst. Men istället för att använde materialet till att skriva ett reportage så framställer man det istället i skönlitterär romanform.


Bokhandlaren i Kabul anses vara ett exempel på just denna typ av genre. Men frågan är då om den är det? Ja, eftersom författaren har levt tillsammans med familjen och att det som skrivits kommit till efter verkliga historier där hon själv varit med alternativt intervjuer eller historier hon fått berättat för sig. Åsne har inhämtat ett researchmaterial över en lång tid och hon har sedan valt att publicera detta material litterärt. Men, precis som många kritiserat författaren för så undrar även jag hur väl Åsne egentligen har kunnat granska sina källor kritiskt? Har hon verkligen haft täckning för det hon skrivit i alla lägen? Det är här jag känner mig så delad.  Historierna hon fått berättade för sig, hur har hon kunnat granska deras sanningshalt? Mycket av det som berättas om i boken gör att jag har väldigt svårt att förstå hur de berörda personerna själva har kunnat berätta detta för en utomstående. Jag tänker genast att mycket skulle kunna vara mer eller mindre påhittade historier från berättaren. Familjen har inte dragit jämnt alla gånger, och strax efter att Seierstad lämnade dem så splittrades de också efter ett rejält gräl med slagsmål. Jag ser det då inte som otänkbart att man kunnat berätta osanningar, alternativt tillspetsade sanningar, för Åsne för att mer eller mindre angripa den berörda i historien. I sin tur har kanske Seierstad sedan medvetet eller omedvetet (exempelvis språkligt) spetsat till det hela ytterligare alternativt missförstått berättelserna.


När det gäller språket så är det väldigt enkelt och rakt. Kanske lite väl enkelt, men jag tycker hon är levande i sitt språk. Det jag tycker är mest intressant är hur hon som en sann journalist verkligen kan vinkla och hitta något intressant även i en "småsak". Det hänger också ihop med hennes förmåga att våga lita på sina läsare. Själv har jag en otrolig förmåga att krångla till det jag skriver, allt för att jag är rädd att missförstås av läsaren. Detta fel gör inte Åsne. Hon låter en kort mening tala för sig själv och litar på att läsaren förstår syftet. På så vis får man själv tänka till och det ger möjligheter till att skapa egna bilder.


Som sagt, jag känner att jag är delad i mitt tyckande och att mitt resonemang går isär. Jag tror mycket handlar om den så kallade objektivitetsfrågan. Vad är objektivitet och går det att uppnå? Just källkritiken ser jag som det största problemet och det är nog också detta som väckt Seierstads kritiker. Genom att använda sig av tiden hon levt tillsammans med familjen så skriver hon sedan en bok om detta. Hon säger själv att boken bygger på verkliga händelser (alternativt att hon fått saker berättade för sig) och många tar det nog också som att det hon skriver är menat att vara "sanningen" och objektivt. Men, som jag skrev i inledningen, så tycker jag ändå att hon tagit upp att hon har skrivit hur hon upplevt det och inte nödvändigtvis hur andra skulle ha upplevt det. Man måste komma ihåg att man blir som man växer upp. Man färgas av sin uppväxt och ser saker och ting utifrån sitt perspektiv. Åsne upplevde sin tid i familjen ur sitt västerländska perspektiv. Författaren poängterar också att berättelsen bygger på en familj i Afghanistan. Hennes tanke är inte att säga något om hur familjer i landet lever. Återigen, hon har velat få fram hur hon (med sitt perspektiv) upplevt tiden med just denna afghanska familj.


Jag tror författaren hade tjänat på att använda sig av direktcitat, intervjuer och kanske vävt in sig själv i berättelsen. Hade det mer tydligt framgått i klassisk journalistikanda hur saker framkommit, vem som sagt vad (båda sidor får komma till tals) samt att hon ännu tydligare påpekat att det är hur hon upplevt tiden med familjen så tror jag trovärdigheten ökat.


2008-04-09 @ 15:43:36 Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks (0)



Blogginlägg B: Pressetik och murvelmoral


De etiska regler som satts upp för press, radio och TV är mycket viktiga att ha med sig i ryggmärgen när man arbetar som exempelvis nyhetsförmedlare eller granskare av samhället. Ingen av dessa regler ska glömmas bort, men det finns två som i mitt tycke är allra viktigast att alltid ha i åtanke.


Ge korrekta nyheter
1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. 2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om det tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer. 3. Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten. 4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.


Hör båda sidor

13. Sträva efter att ge personer som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld. 14. Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutgiltiga utgången av en skildrad rättssak bör redovisas.


Mycket av de pressetiska reglerna tycker jag hänger ihop med sunt förnuft, och då särskilt regeln om att ge korrekta nyheter. Det anser jag vara nummer ett när man skriver en artikel eller liknande och också grunden i god journalistik. Är man inte korrekt i vad man skriver tappar man också all trovärdighet och mening med att tjäna som nyhetsförmedlare. Läsare/mottagare ska kunna lita på att det nyhetsmaterial man tar del av är korrekt. Därför är det av högsta vikt att man som journalist ständigt är noggrann med att kontrollera samtliga uppgifter man får in.


Att kontrollera sakuppgifter kan också hänga ihop med regeln om att höra båda sidor. Detta tycker jag också är en mycket viktig regel. Har man fått höra om en händelse bör man försöka se ur samtliga parters perspektiv och låta dessa komma till tals. För att skapa trovärdighet är det viktigt att vara objektiv och för att kunna vara det krävs det att man ser en situation ur olika vinklar. Att endast låta en person ge sin syn på saken ger inte en fullt sanningsenlig bild av ett fall där flera är inblandade. Därför anser jag att man i möjligaste mån bör ge de inblandade parterna chans att redogöra för situationen.


Att ge korrekta nyheter och höra båda sidor handlar också om att presentera nyheten på ett objektivt vis och inte tar en persons parti. Detta ansåg Pressens Opinionsnämnd att tidningen Världen idag bröt emot när de i september 2006 rapporterade om en vårdnadstvist. Istället för att låta både pappan och mamman komma till tals lät man endast pappan dela med sig av händelsen utifrån hans ögon. Hur mamman såg på det hela togs inte upp och PON ansåg att artikeln inte var en objektiv redogörelse för ärendet. Pressens Opinionsnämnd beslutade att tidningen bör klandras "för att genom publiceringen ha åsidosatt god publicistisk sed". Detta är alltså den lägsta graden av klander, och jag tycker det var ett korrekt beslut. Helt klart har artiklarna om vårdnadstvisten åsidosatt god publicitet bland annat genom att barnens mamma inte fick komma till tals (inte hört båda sidorna). Dessutom var flertalet av uppgifterna felaktiga enligt mamman och dessa uppgifter kunde inte styrkas. PO ansåg också att upplysningarna som publicerades om mamman kunde göra att hon kunde identifieras.

Frågan är då om man ska anse att detta var en korrekt grav av klander eller om det skulle ha setts som att artiklarna brutit eller grovt brutit mot god publicistisk sed? Jag håller med om det Pressens Opinionsnämnd själva tar upp och som jag tycker gör att artiklarna inte har brustit mot god publicitet. Allmänintresset är stort för en sådan här historia och Världen idag har eftersträvat en anonymitet både av barn och föräldrar. Mamman nämndes endast som just "mamman", och den upplysning som publicerades om hennes identitet var hennes tidigare arbetsplats och staden där hon arbetade. Hade man däremot gått ut med namn eller bilder alternativt varit än mer specifika i sin framställning av mamman hade jag tyckt att tidningen skulle ha klandrats i en högre grad.


2008-03-03 @ 23:36:51 Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks (0)



Blogginlägg A: Nyhetsvärdera mera!


Det har skrivits spaltmeter efter spaltmeter om Tito Beltran-rättegången och nu i veckan kom också domen i våldtäktsmålet. Den här följetongen, med en stor del av den svenska artisteliten, har varit något av en våt dröm för medierna och har väckt stor uppmärksamhet. En annan nyhet under veckan som gått är att gärningsmännen från vansinnesdåden i Åkeshov och Gamla stan nu rör sig fritt på öppen gata. Det rör sig om förövarna från vansinnesdåden där en äldre man slogs ihjäl med ett järnspett samt där två personer kördes ihjäl på gågatan i Gamla stan. Det är nu fem år sedan dåden begicks och de båda gärningsmännen får nu permissioner.


Frågan är då varför dessa två fall har givits så stort utrymme och värderats nyhetsmässigt högt?


Att domen mot Tito Beltran har renderat i att bli en stor nyhet är knappast förvånande. Fallet kan närmast ses som taget ur skolboken över vad som kännetecknar en stor nyhet. Walter Lippman var en av de första som gav sig på att definiera vad som kännetecknade en nyhet. Han menade att en nyhet ska väcka känslor hos mottagaren (läsaren) samt ge möjlighet till identifikation. Tito Beltran-fallet stämmer väl överens med detta. Nyheten uppfyller också alla de egenskaper Håkan Hvitfeldt ställt upp som en formel för nyhetsvärdering. Hvitfeldt har genom studier av stora tidningars förstasidor hittat egenskaper som kan ses som kriterier för huruvida en nyhet anses ha ett högt nyhetsvärde eller inte. Tito Beltran-fallet berör till att börja med en våldtäkt, vilket i sig har ett nyhetsvärde. All typ av brott, olyckor, straff, katastrofer och liknande negativa händelser är tillsammans med politik och ekonomi något som enligt Hvitfeldts studier är nummer ett på listan över nyhetsvärdering. Våldtäkter och andra brott är något som berör läsarna, och en bra nyhet är just en nyhet som påverkar och berör läsaren. Det som avgör vad som blir en stor nyhet är enligt Kenth Andréassons artikel i GP hur medierna tror händelsen kommer beröra och påverka läsarna.


Den här händelsen berör parter som ställs emot varandra och det tror jag gör att det blir lätt för läsarna att beröras av nyheten. Man väljer sida och det hela blir ett hett diskussionsämne. Redan i detta stadium är fallet därmed av intresse för många. Lägg därtill att detta berör svenska artisteliten, "elitpersoner", så gör det fallet än mer intressant. Här är både den anklagade och vittnena kända personer som alla var och en i princip kan bli uppslag till en nyhet bara de går utanför sin dörr. Hade fallet handlat om anonyma människor hade det inte rönt lika stort intresse. "Den 50-årige mannen" ger inte alls läsaren samma typ av närhet som "Tito Beltran". Kändisarna som figurerar i det här fallet har läsaren redan kunskaper och åsikter om. De känner till personerna och kan därmed bättre relatera till dem och deras handlingar och uttalanden. Därmed skapas en slags närhet till nyheten. Detsamma gäller att det hela skedde under en svensk turné. Det blir ett litet geografiskt avstånd, vilket även det är ett av de kriterier Hvitfeldt ställer upp i sin formel för nyhetsvärdering.


Jag tror att dessa punkter är bland de allra största anledningarna till att rättegången och domen har blivit en så stor nyhet. Dels handlar det om en våldtäkt och dels handlar det om "elitpersoner". Nyheten blir nära läsarna både geografiskt och kulturellt och det är dessutom något ytterst sensationellt och uppseendeväckande. Fallet har tagits upp som nyheter dagligen eftersom det hela varit en process med rättegång och nu i veckan också domen. Även det här, ett slags tema som utspelar sig under kort tid, ligger som grund för vad som är en nyhet och inte.


När det gäller nyheten om att gärningsmännen nu får permissioner är det inte riktigt lika självklart varför det blir en nyhet, men även här finns tydliga delar som kan hänvisas till Hvitfeldts teorier. Permissionerna har pågått sedan lite drygt ett år tillbaka, så det är inte nytt att de nu får gå på öppen gata. Vad som däremot ger fallet ett nyhetsvärde är det faktum att det är en följetong. Flertalet nyhetsartiklar har skrivits tidigare och därför fortsätter media att rapportera om det. Det är en nyhet med negativa inslag, berör brott, ligger läsarna nära kulturellt och geografiskt och kan anses som överraskande. Helt i linje med Hvitfeldts kriterier. Det har dessutom ett stort diskussionsvärde i och med att det kan skapa debatt. Viktigast av allt tror jag är att detta verkligen berör läsarna. Man har tidigare läst om dåden och här får man nu läsa att de utslussas i samhället. Dessutom tror jag det ger det en slags närhet till läsarna precis som i Beltran-fallet. Här är det visserligen inte namngivna personer och/eller kändisar, men gärningsmännen kan ändå ses som en slags kända personer då de figurerat i pressen tidigare.


2008-02-15 @ 17:15:47 Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks (0)


Grattis RGB och Ninja! Grattis Sverige!

ÄNTLIGEN!


Bild: Aftonbladet

Jag tänker inte säga ett knyst om att Rolf-Göran Bengtsson och hans Ninja hoppade bort guldet (som SVT uttrycker det) utan vill bara tjoa och tjimma och vara i extas över det silver de hoppade hem idag.  Jaja, silver is the first loser, och visst hade de kunnat ta guldet, men den här prestationen är ändå helt magisk.

Silver i en av Sveriges absolut största idrotten och den näst största ungdomsidrotten. Och det av en ryttare som varit på topp i flera år och gått den långa vägen för att ta sig dit. Jo, jag kanske är en smula partisk. Min favoritsport nästefter hockeyn och dessutom min svenska/världs ridsportfavorit. Givetvis höjer jag en sådan här prestation högt, men som sagt media, ridsport är ändå en riktigt stor sport.

Så kom igen nu då. Ge honom cred för detta. Gärna åtminstone några minuter i rampljuset i SVT och en eller annan sida i pressen. Ett OS-silver i ridsport är absolut minst lika stort som ett silver i cykel eller tennis. Och nej, detta var ingen knall eller överraskning. Det var ett silver som gick till en av världens absolut bästa ryttare och som absolut inte har något att be om ursäkt för över att han fick stå näst högst upp på pallen i en OS-final.


Jag gillar också pelargoner

Nu är jag visserligen inget större fan av blommor överhuvudtaget, men pelargoner är söta. Förutom den åsikten så delar vi också tidig karriärväg i och med att vi båda inledde (inleder, för min del) sin yrkesbana på Arvika big citys tidning. Håret skiljer sig ganska mycket, men vi har ytterligare en sak gemensamt. Vi delar många åsikter och då framförallt att det inte alls var en skam för Sverige det Ara Abrahamian gjorde. Lasse Anrell kunde inte ha mer rätt i det han skriver här och här.

---

Simon Aspelin och Thomas Johanssons bedrift att ta sig till final var makalöst underbar att beskåda. Som litet glin var tennis min absoluta favoritsport redan innan jag upptäckte hockey och ridsport. Jag låg i vaggan och glodde och jag har ingen aning men jag tror jag gillade det nästan lika mycket som jag gjorde igår när det var klart att herrarna tog sig till final.

Men silver is the first loser, så nu räcker det med allsmäktigt hurrande ett tag. Vi får se hur det går först.  

---

För övrigt är jag sjuk de luxe (ingen skräll), stressar som en snigel mellan tennisen och att göra färdigt ett blogginlägg a´la skoluppgift samtidgt som jag ska lyssna på Roy Orbison och dessutom hinna föra en monolog med mig själv om vilken scen som är bäst i The Searchers.


Better safe than sorry

Kung Forsberg är ju inte den enda som gör att jag ligger sömnlös om nätterna. Joe Sakic ställer till med samma sak och jag har länge väntat på att få höra om det blir någon fortsatt karriär för den kungliga kaptenen. När Adam Foote och John-Michael Liles förlängde sitt kontrakt med Colorado var det lyckorus de luxe i min morriga kropp, men det skuggades ändå över en smula av osäkerheten kring Kung Forsberg och Kung Sakic (och Kung Sundin förstås).

Sakic har ännu inte fattat något beslut, men det är i alla fall på god väg enligt The Hockey News och Aftonbladet.

Jag hoppas förstås att han fortsätter, men som vanligt är det förståeligt att det är ett svårt beslut att ta. Men jag får nog instämma med Steve Yzerman och Joe Nieuwendyk; är man inte helt säker på att man vill avsluta karriären, så är det bättre att fortsätta.

Better safe than sorry, alltså.



If I could turn back time



Bästa barnprogrammet?


Jag saknar de dagarna när det enda man tänkte på och funderade över var vem som först skulle nå oljelampan av Joakim Von Anka eller Guld Ivar Flinthjärta, och när ens största problem var att välja vilken film man skulle se först av  Emil i Lönnerberga och Familjen Macahan: The Enemy...

Men, man får ju ta och acceptera att man blir äldre och därmed tvingas fundera och tänka på betydligt kämpigare ämnen. Men är jag bitter? Nej, givetvis inte. Det där med bitterhet har jag lämnat. Numera är jag endast positiv, och tar smällen ännu hårdare när den väl kommer.


Istället för The Boss

Den här sommaren var det tänkt att jag skulle se Bruce Springsten, Thin Lizzy och Alice Cooper. Nu blev det inte riktigt så.. Istället fick jag nöja mig med Amanda Jenssen och Magnus Uggla i helgen. Så är det att bo i Arvika och vara fattig student.



Hon var bättre än vad kvalitén på bilden är. Det kan nog alla hålla med om, även de som inte gillar Amanda. Man skulle kunna tro att det är Murke, Jojjo eller någon annan klåfingrig amatörfotograf som fotat, men det är faktiskt jag.

Nåja. Amanda och Herr Uggla var riktigt bra och det var trevligt värre i början av kvällen. Därefter barkade det, men, men. Det är ju sådant som händer, eller hur det nu var.

Fröken Hanse, Arvika Big Citys svar på Satc-Samanth, stod för kvällens citat: "Men hallå, jag är mest sexmeriterad här, och inte ens jag har ju hört talas om det där?!" Därmed behövdes ingen djupare diskussion i ämnet Murke ville diskutera; ponyplay. För övrigt imponerade jag stort när jag lyckades genomföra "Jag har aldrig" utan att göra ett enda fel (och bli tillrättavisad av Murke), och dessutom på engelska. Det är stort, riktigt stort.

För övrigt är det bara att Haleluja sig över att OS äntligen är igång!

Nu ska jag ägna kvällen åt min favoritsysselsättning; att tänka. Adjö.



Hååår

Oavsett om det handlar om hår jag vill ha, hår jag inte vill ha eller hår jag vill ha annorlunda så är mitt hår en evig källa till diverse känslor. Glädje, besvikelse, förnöjsamhet, ilska, sorg... Nu handlar det om saker jag vill ha till håret.




Försöka duger

Peter Forsberg har inga höga förväntningar, men vill i alla fall ge det en chans. Det gör mig och många andra vansinnigt glada, men det drar också igång mångas surrandet om att han borde lägga av och "inse att han är slut". Suck. Det skulle vara skönt att slippa gnället om att The God vill försöka komma tillbaka igen. Det är inte idioti eller galenskap Kung Forsberg sysslar med. Det är beundransvärd styrka.

Hur kan en spelare som älskar sin sport och vill spela på absoluta toppnivå få skit för att han vill försöka? Jag förstår inte.

I mina ögon kommer han vara nummer ett oavsett om han bestämmer att karriären är över eller om han försöker ge det ytterligare en chans. Det spelar ingen roll om ett eventuellt försök leder till att det inte blir något spel på toppnivå, oavsett vilket så kommer det inte att ses som ett misslyckande att han ville försöka. Tvärtom så ska det ses som hederssamt. Försöka duger.

---

Nåja, back to work nu. Det vankas lite research innan lunch och sedan blir det att göra ett reportage om en föreläsning innan jag ska på fotboll ikväll. Skön jobbdag!



Avdelning: phuuu....


Bild: Aftonbladet


Testet tycks ha gått bra.

Kung Forsberg gjorde hattrick och hade allmän lekstuga ute på isen när Icebreakers slog Luleå med 11-4. Mums!

Ja, jag vet att man inte ska dra en endaste växel alls av en uppvisningsmatch, men det är ändå svårt att låta bli att hoppa och tjimma och ha sig just nu. Nu vill jag bara höra hans egna ord om hur han tyckte det kändes

Uppdatering: Och nu är det bara att hoppas han tycker det känns bra i nästkommande match och på söndag om det blir spel då...

Nu ska jag se Satc och sedan förbereda för jobb imorgon. Gonatt.



Han som gör skillnaden




På en skala från 1-100 så är hockeysuget och Forsbergsuget sjukt just nu och siffran landar för högt för att kunna skrivas. Jag sitter och tröstar mig med att se lite klipp, sniffa på tröjan och sakna bilderna som är i Sundsvall.

Jag lider verkligen.

Jag har sagt att jag inte ska filosofera något om hur det blir i höst, om det blir spel eller ej och i så fall vart. Men, det är helt omöjligt att låta bli. Den här tiden är alltid full av total längtan efter den stundande hockeysäsongen och att inte veta hur det blir för The God är innerverande till max. Och då vill jag inte ens tänka på hur det är för honom.


Ingen tvåa, tack



Dunbar, not Dumb Bear.

If it wasn't for my companion, I believe I'd be having the time of my life.


Dansar med vargar är en av mina absoluta favoritfilmer. För ovanlighetens skull är alltså jag och filmkritikerna överrens. Hela filmen är en ren parad över den sortens romantiska sentimentalitet jag älskar med filmer i western/indian/nybyggare/historiska/Nordamerika på 1800-talet-anda som jag älskar. Dessutom har den helt underbara humoristiska inslag som gör att man myser ännu mer. Fyra timmar känns som inget, och direkt när den är slut så blir man bara mer sugen på att se den igen. Jag tycker inte den är överskattad för fem öre. Jag, som brukar få höra att jag inte gillar djupa filmer a´la drama och annat som är vackert, hänförande och gripande, brukar hänvisa till Dansar med vargar. Den har allt det. Dessutom skildras indianerna på ett sätt som bara det är helt mästerligt.

Nu finns planer på att göra en uppföljare. Nej, tack säger jag.

Enligt artikeln i Aftonbladet är Kevin Costner inte intresserad av att vara med och utan honom i rollen som magnifika John Dunbar (och förstås som regissör och producent) fungerar det inte. Filmen ska sluta som den gör och inte få en uppföljare som kan riskera att dra ett miserabelt smutslakan över alltihop.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...