"En morgon när Gregor Samsa vaknade ur sina oroliga drömmar, fann han sig förvandlad till en insekt."

Så börjar knappast den typ av litteratur jag vanligtvis brukar läsa. Egentligen läser jag knappt böcker alls nu förtiden, utan min läsning består av tidningar. Läser jag en bok så är det i nio av tio fall en lättsmält chicklitt eller liknande.

Ovanstående citat är hämtat från Franz Kafkas novell Förvandlingen, och just denna inledning har flera gånger röststs fram som en av de bästa inledningar en berättelse kan ha. Och visst får man hålla med. En slagkraftig inledning som inte blir omständig utan går rakt på sak. Till skillnad från mina inledningar.

Mitt språk har en tendens att bli högtravande, omständigt och att aldrig komma till sak. Precis som när jag pratar, alltså. Jag pratar och pratar, och sedan när jag väl ska komma till poängen kommer jag på att jag har glömt den. Skapligt irriterande. I alla fall, härmed ska jag läsa den där Förvandlingen och jag ska försöka jobba på att sluta snurra runt med orden hit och dit. Lära mig skriva mer rakt på sak, mer slagkraftigt och utan kruseduller.

Att skriva är att utvecklas. Så nu jävlar.

Fast... Först ska jag läsa Reporter erkänner: Gravidchock! Man ska inte ju inte chockstarta. Det vore ju synd.

image238


Kommentarer
Postat av: Anna

Breaking news: Forsberg klar för Colorado. Vad säger du om det? Jag tycker han gjorde fel klubbval. Men ibland får man väl följa hjärtat;) Underbart han spelar igen iaf.

Jag kommer inte in på min blogg. Hade jag gjort det hade jag skrivit ett hyllningsinlägg omgående:)

2008-02-25 @ 22:53:10
URL: http://annalindback.blogg.se
Postat av: Stockholmsfjollan

Förvandlingen är riktigt bra. En mycket konstig bok, men tunn och tänkvärd.

2008-02-26 @ 10:58:59
URL: http://amorous.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...