Norska tidningar ska man inte ta på allvar

Murke sätter hög tilltro till norsk media.

Under lördagens ungefär tre timmar långa vistelse i videobutiken pekade hon lyriskt på Brokeback Mountain. "Ska vi se den? Han är så snygg!" Eftersom jag vet att Murke inte tillhör den kategori av människor med störst koll på vad som händer och sker här i världen så frågade jag om hon visste om att Heath Ledger hittats död. Det hade hon ingen aning om. "Nä?! Är det sant?! Nej, nu ljuger du väl?!" Jag förklarade att jag inte ljuger om sådana saker och undrade om hon verkligen inte hade hört något om det. "Eh.. Jo... Jag läste i och för sig på löpsedeln i Oslo, men jag trodde det var ett skämt. Ja du vet, som Se&Hör liksom. De ville bara ha en lockande rubrik men egentligen hade hans roll i en film dött eller något sånt. Det är typ så norska tidningar fungerar, man kan inte ta dem på allvar!"

Jag har ingen koll på norsk media, men Fröken Murkes nedvärderande syn på Norge verkar barka lite väl för långt nu tycker jag. Man kan inte döma ett land enbart efter pris på Coca Cola och avsaknad av veggoburgare. Norge har så mycket annat. Espen Knutsen till exempel.

image238


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...