Pluggfredag, helt enkelt

Vad är det för fel när det vibrerar/pulserar, eller hemska tanke, sparkar i magen? Fröken Bitter hoppas förstås på sparkar så att hon ska få ett nytt offer att utöva sina nya kunskaper på. Själv är jag inte så förtjust i den tanken, då lockar det nog lite mer med bråck på stora kroppspulsådern i magen som jag nyss googlat fram att det kan vara. Men, frågan är bara hur kul det här är:

Om bråcket brister
När bråcket brister får man ofta plötsligt smärtor i magen eller i nedre delen av ryggen. På grund av blödningen från stora kroppspulsådern kommer man samtidigt i ett chocktillstånd. Man blir blek och kallsvettig, får hög puls och blodtrycksfall. Man ska alltid ringa 112 om man själv eller någon i ens närhet får symtomen.
Källa: 1177

För säkerhets skull så tar jag ut sjukdomen i förskott, och undrar nu om inte någon är sugen på att tycka synd om mig och mata mig med choklad? Jag gissar att det skulle hjälpa bråcket att hålla sig helt.

Äh, jag försöker bara smita från pluggandet. Sjukdomar är ett bra sätt att locka in tankarna på. Om kurslitteraturen är från 1982, är det då ett tecken på att ämnet är så tråkig och ointressant att ingen orkat bry sig om att skriva en nyare upplaga? Jag antar det. Den här boken får man gäspa sig igenom, och jag kan inte påstå att det känns särskilt intressant med studier, referenser, exempel och experiment från 1970. Lite känns det som att utvecklingen gått framåt sedan dess, och att mycket av detta därmed kan ha ändrats femton gånger om.

Fast jag är kanske inte den som ska klaga. En bakåtsträvare som jag som alltid tycker det var bättre förr borde kanske vara nöjd med gamla hederliga böcker. Men något ska man ju gnälla över. Timrå förlorade ju trots allt i går, så jag har inget att fokusera mitt missnöje på. Då blir det kurslitteraturen som råkar ut för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...