Man röstar för sin egen skull

Om en vecka är det ju den stora dagen. Nix, jag syfter inte på elitseriepremiären. MODO startar ju som bekant redan på torsdag. Jag syfter förstås på att det är dags att rösta (om man nu inte redan gjort det).

Jag läste ett förslag där Per Sundgren föreslår att alla som röstar ska få ett skatteavdrag på 500 kronor. Det var länge sedan jag ramlade av stolen och slog mig så hårt. Herregud, det är ju inte klokt! Jag har aldrig förstått grejen med att folk ska mutas i väg och rösta. Varför det? Är man så ointresserad så kan man väl sitta hemma. Att bara gå dit för att vara "duktig" eller inkassera pengar för att sedan rösta på vad-som-helst är inte min melodi.

Röstar - det gör man för sin egen skull. Att bry sig om sin framtid borde ligga i det egna intresset även utan att få betalt för det. Att gå och rösta och sedan säga "Nu har jag varit duktig som varit och röstat" är lite samma sak som att du bantar genom att spara in på kalorier hela dagen, springa en mil och sedan vräka i dig en chipspåse framför Idol "för att du varit så duktig". Okej, nu vet både jag och ni att jag är ett typexempel på just det där med att anse mig vara vara duktig nog att "vara värd" chips. Men det är ju faktiskt ett bakvänt tänkande. Och själva poängen är att det ju faktiskt inte fungerar.

Givetvis är det bra ju fler som säger vad de tycker. Men när många av dem inte ens vet vad de tycker? Vad är då meningen med att de ska mutas till att rösta? Vansinne. Intressant är ju också vart det tänkta skatteavdraget på 500 kronor ska komma ifrån? Ska de tas från de där skattepengarna som är tänkta att gå till att förbättra för våra sjuka och äldre? Ja, det låter ju fint.

Själv skulle jag gladeligen betala 500 kronor för att rösta. Men nej, givetvis är inte det något jag tycker ska införas. Och då syftar jag så klart inte på att det vore synd om jag fick 500 kronor mindre i plånboken. Jag menar förstås att även en sådan idé skulle vara förödande för demokratin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...