"Så är det om man tolkar Forsbergs svar..."

Nej, så är det inte alls.

Vad är detta? Majk frågade om jag har sett diskussionen om Peter Forsberg i Late Night för ett tag sedan. Nej, det hade jag inte. Men nu har jag gjort det. Och jag förstår inte vart Peter Jihde och kompani vill komma med detta. Och han som muntligt översätter Kung Forsbergs citat till svenska, är han full? Eller döv? Eller har han bara noll tolkningsförmåga?

Ska man tolka så ska man vara försiktig med vad man läser in. Jag läser inte in att hockeyguden gått och blivit kaxig och säger att han är för bra för elitserien. För det gör han inte. Han säger att han gjorde flest poäng även om det inte kändes bra. Mer än så är det inte. Han berättar bara läget och ställer sig själv frågan hur mycket han kan prestera om allt känns bra.

Inget i det han säger tyder på kaxighet. I alla fall inte enligt mig som inte sätter likhetstecken mellan jävlar anamma och kaxighet... För mig har det sistnämnda en negativ klang som andas övertro och minimalt med självinsikt. Det är inte Kung Forsbergs stil. 

Jag tror att Leif Boork är inne på rätt spår och sedan tycker jag att Jonas Fahlman formulerar det hela bra när han säger att Peter Forsberg inte är för bra för elitserien, men att han hade varit bra för elitserien. Precis så är det.

Men framförallt så tycker jag att frågan "Är Peter Forsberg för bra för elitserien?" är totalt ointressant. Dumma frågor ger dumma svar. Ingen är det. Vill Sidney Crosby spela i elitserien så är han välkommen. Vi har inga regler eller moraliska idiotier som säger att spelare som är över en viss nivå inte är välkomna, tvärtom. Däremot har alla full rätt att välja en annan liga, oavsett om det anses bättre eller sämre. Jag förstår verkligen inte vad som är poängen med frågan, ja förutom att skapa debatt då. Och det kanske är bra nog?

Jag håller med Petter Rönnqvist om att Kung Forsberg passar in och kan leverera vart som helst. Att hockeyguden skulle ha blivit kaxig och tycka att han är för bra för elitserien för att han eventuellt väljer NHL är vansinne.

Väljer han NHL är det för att det är där han vill spela. Hur svårt kan det vara? Skillnaden på ligorna är inte bara nivåmässig utan livet i övrigt skiljer sig också en del. Och jag gissar att det inte bara är att möta världens bästa lirare som fått hockeyguden att längta tillbaka. Jag tror han saknar NHL-livet även på sidan av isen. Pulsen, tempot, hockeykänslan. Allt är så mycket mer där.

Och kommer det ett besked i dag, eller i morgon eller när som helst om att det blir spel, ja då är jag världens lyckligaste här på jorden. I alla fall i några minuter till dess att känslan av vansinnighet svämmar över mig för att jag kommer att missa matcherna.

Kommentarer
Postat av: Universal Digest

Hej,



Tänkte se om du är intresserad av ett litet förslag. Fann ingen mailadress att skicka till, så vi hörde av oss här.

Kontakta gärna oss på [email protected].

Så kan vi berätta mer!



Mvh



Universal Digest

2011-02-06 @ 05:16:00
URL: http://www.universaldigest.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...