Operation "avfärgning": Colour B4 Hair Colour Remover

Antal vuxenpoäng på att storhandla en lördagkväll? Visst är det väl fler än vad ett körkort ger i alla fall? Jag och Fröken Bitter stressade runt på Ica Maxi för att köpa mängder av mat och det viktigaste: hårfärg och ingredienser till gino.

Fröken Bitter är en bra extramamma och en pålitlig förare av kundvagnen. Med vana och bestämda steg tar hon sig igenom alla avdelningar, hittar bästa avokadon och påminner om det som en ointresserad Morr inte tänker på. Hon inger stabilitet, flyt och är den som hittar de billiga priserna. Själv inger jag stress, ovilja och gnäll.  

Efter att ha handlat åkte vi hem och färgade håret. Bitterdamen ville bli mer rödhårig och jag ville bli... Ja, vad jag ville vet jag inte. Men den bittra damen hade i alla fall bestämt att jag skulle bli blond. Därför köpte vi nya "avfärgningen" Colour B4 Hair Colour Remover som inte alls är en avfärgning utan en... färgborttagare?

Den innehåller inga blekmedel eller ammoniak och ska vara betydligt snällare mot håret än en traditionell avfärgning. Poängen är att den ska ta bort oönskad hårfärg genom att krympa konstgjorda färgmolekyler så att de sedan kan sköljas ur. Produkten finns i två olika styrkor: regular (som jag testat) och extra.

Vi körde en omgång för några veckor sedan och i går var alltså andra gången vi testade. Hittills kan jag säga att den ligger bra till. Resultatet är inte magiskt och på bilderna här nedan ser man inte stor skillnad - men visst har den tagit bort färg och gjort det lite ljusare. 

Det som gör att produkten ligger på ett stort plus är att den inte verkar slita det allra minsta på håret. I stället för en avfärgning eller blekning som ger skador och tuggummihår så kan man använda den här och känna att håret behåller den kondition det var i.

Här är resultatet:

  
Före.                                     Efter omgång 1.         Efter omgång 2.

Bitterdamens önskan om att jag ska bli ljus då? Hm... Jag tror att jag skippar att bli blond. Jag vill ha ett friskt hår, inte ett som tappar glans och styrka på grund av färgvalet. Men jag vill i alla fall bli ljusare än mitt mörkbruna.

Dessutom tror jag att det kan vara en idé att använda den här "färgborttagaren" en eller kanske två vändor till för att få bort så mycket som möjligt av alla färger som lagts i under åren. Jag tror att det i längden kan vara bättre för håret att få bort alla lager och i stället börja om. Får jag bort all gammal färg är jag dessutom så ljus i håret naturligt att jag borde kunna go blonde utan att håret tar alltför mycket stryk. Bra va?

Nu är tanken att jag ska testa den med extra styrka nästa gång och se om det ger mer resultat. Jag återkommer med en ordentlig recension när det är gjort!

Kommentarer
Postat av: Lina

Hejsan! Min kära sambo fick äran att välja vilken färg jag skulle slänga i håret, men det ångrade jag ju bittert när jag var färdig med projekt nyhårfärg idag. Istället för fint mörkbrunt är jag faniken svart i skallen! Panik, ut på nätet och leta efter åtgärder. Hittade några som skrev om Colour B4, men nu har jag letat i över två timmar om vart man kan köpa det, men hittar inget!!!



Hittade ditt inlägg, och ser att du nämde ica Maxi i början, är det där du köpte ditt Colour B4 också, eller vart kan man hitta det? Tacksam för svar, för nu är hjärblödningen nära!



2011-04-12 @ 12:47:16
URL: http://pinkelina.blogg.se/
Postat av: Mami

Hej Lina! Jag har använt B4..den köpte jag på Lindex..tror att den kostade runt 170 kr..så inte den på Maxi..

2011-04-16 @ 22:16:53
Postat av: malin rosenberg

Hittade hit när jag letade efter avfärgning :) Jag ska helt enkelt åka till Maxi imorgon. Är så evinnerligt trött på att färga håret mörkt, mörkt och åter mörkt. Måste börja om på ruta ett. Hoppas ditt hår mår bra! //Malin

2011-06-29 @ 22:52:24
URL: http://skincarebymalinr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...