Hur vet man om smärtan är svår eller inte?

Jag är en sån som skriker "AAAJ!!!" innan jag vet om det gjorde ont eller inte. Som i förebyggande syfte, liksom. Men nu tänker jag på hur smärtan faktiskt känns och inte hur jag gissar att det ska kännas.

Ibland har jag så ont i magen att jag tror att jag ska dö. Då frågar självdiagnosschemat i läkarboken om smärtan "är svår" och precis samma fråga får man av sjuksköterskor. Och då undrar jag – hur ska jag veta det? Jämfört med vad? Det gör tillräckligt ont för att jag, som är rädd för sjukhus, ska höra av mig. Men jag tror inte att det gör lika ont som någon som fått en yxa i huvudet. Men vad vet jag?

Jag har inget att jämföra med. Jag har inte fött barn. Jag har inte brutit något ben. Jag har inte ens tagit hål i öronen. Har jag ens något att jämföra med?

Det jag kommer på just nu är att jag som femåring trampade på en humla och att det gjorde vansinnigt ont och sedan dess har jag varit galet rädd för humlor och getingar. En annan gång föll jag av en häst som sprang över mig och jag blev trampad mitt på härligheten – men det gjorde inte ont vad jag minns.

När Murkes råtta bet mig i fingret skrek jag som en stucken gris. Men det var kanske mer för att hon bett mig att vara tyst snarare än för att det gjorde väldigt ont..?

Därför vet jag inte om jag är smärttålig eller inte. Det kanske inte alls är någon svår smärta jag har, jämfört med annat? Eller så är det just det, men att jag är ovanligt tålig? Så hur ska jag veta om smärtan är svår eller inte? Hur uppskattar man smärta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...