Åh nej, "hästmaffian" är i gång igen!!!

Näe. Nu får det väl ändå vara nog! Först gick den fruktade "hästmaffian" samman och KUPPADE fram den totalt okända och så icke värdige Rolf-Göran Bengtsson till Jerringpriset. Något måste ju ha varit fusk i det där spelet, kupp är kanske inte ens ord nog. För det är ju obegripligt att någon som är rankad världsetta i en av landets största sporter ska ta hem en så fin utmärkelse när han ju faktiskt bara sitter på en häst?!
 
Och nu har det då alltså hänt igen. "Hästmaffian", med stackars ovetande små barn i spetsen, har gått samman och – håll i hatten nu – slagit sönder sina spargrisar och "köpt" en häst åt OS-silvermedaljören Sara Algotsson Ostholt! Fy farao!!!
 
Okej. Ta det lugnt. Jag är inte hög. Jag bara raljerar lite över vilka reaktioner som väcks av att människor går samman och samlar in pengar från sig själva till något de själva vill bidra till. Hästintresserade människor ska tydligen inte kunna undgå att bli dumförklarade.
 
Sara Algotsson Ostholt riskerade att bli av med Mrs Medicott när hästägaren ville sälja. Väldigt tråkigt, tyckte många och valde att samla in pengar för att täcka det belopp ägaren ville ha för att behålla hästen i sin ägo och därmed hålla den som tävlingshäst åt Sara.
 
Märk väl här att insamlingen gjordes av ett stort antal hästintresserade personer (till allra största del vuxna människor, gissar jag) runt om i landet som ville fortsätta se det här ekipaget tillsammans. Sara själv hade inte hade med det här att göra. Inte för att jag egentligen hade sett det som något fel heller, om det varit så.
 
Pengarna var inga skattepengar. Detta var inget man var tvingad till, utan det gjordes helt av egen fri vilja. Tänka sig att hästmänniskorna gjorde detta på eget initiativ. Är det där skon klämmer? Betraktas hästmänniskor som någon typ av udda art som inte kan välja själv? Några som måste ha förmyndare och som säger åt dem "Nej, usch och fy. Inte lägga dina slantar på en häst. Näe, nu måste du växa upp.", kanske? Ja, jag vet verkligen inte. Men något måste det ju vara som gör att det här upprör så mycket.
 
Jag kan absolut förstå att folk tycker att det finns viktigare saker man skulla kunna lägga pengar på. Jag har inte skänkt pengar till det här och kan komma på många "fonder" jag hellre skulle stoppa pengarna till i stället för det här ändamålet. Men det är vad som gäller mig personligen, i övrigt ser jag verkligen inte problemet? Jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan uppröra folk vad andra väljer att lägga sina egna pengar på?!
 
Det spelar faktiskt ingen roll om din åsikt är att det vore bättre att skänka pengarna till Barncancerfonden eller Djurens Rätt i stället för att en landslagsryttare ska få fortsätta tävla en framtidshäst. Vad folk lägger sina egna pengar på är ändå upp till dem själva. Världen ska inte vara konstruerad så att var och en måste lägga sina pengar på det som andra tycker är viktigast. För hur är det då meningen att vi ska kunna komma överens om det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...