Hej då trista jantelag!

Förslaget om så kallade "elitklasser" får en del att gå i taket. Ofattbart. Möjligtvis kan jag ha förståelse för att tidningarnas ordval "elitklass" kan klinga lite illa, för det handlar ju trots allt inte om att de elever som ska hemmahöra i spetsutbildningarna skulle vara bättre personer än de som har svårt för sig i skolan. 

Istället handlar det om att de som har lätt för sig ska få chansen att komma framåt och utvecklas. Inte behöva kväva sin förmåga att lära sig snabbt. Men det gäller att se upp med orvalet. Elitklasser förvirrar syftet och jag tror många hakar upp sig på en bild utav att spetsutbildningar skulle innebära ett elit-tänkande där de som har lätt för sig i skolan är med värda än andra - att de är bättre personer. Så är det inte.

Men är man duktig i skolan så tillhör man eliten i just det sammanhanget. Det gör en dock inte till en elitperson som är bättre och mer värd än andra och därmed bör vi hålla oss till det ordet som regeringen själva vill använda: spetsutbildning. Det minskar risken för missförstånd kring vad det rör sig om.

Jag tycker spetsutbildningar är en perfekt idé! Det är inte rätt att barn och ungdomar som ligger före sina klasskompisar ska tvingas älta samma sak om och om igen och bli både uttråkade och rastlösa. Detta är i mina ögon inte ett dugg mer okej än vad det är att de som har svårare för sig inte får den hjälp de behöver. 

De som har lätt för sig ska få chansen att blomma ut. Varför ska dessa få sitta och gäspa sig igenom skolan och ha tråkigt när de skulle kunna få utmanas genom svårare uppgifter? Får de gå i spetsklasser så kan de också utmanas av elever som är på samma nivå istället för att ägna lektionerna åt att hjälpa bänkgrannen.

På samma sätt som det är en fördel för de som har lätt för sig så tror jag också att de som har svårare för sig också kan tjäna på spetsutbildningar. För om de som snurrar sig igenom sida upp och sida ner och sedan sitter och gäspar får gå i en annan klass så tror jag att arbetsron blir bättre för de som kämpar för att klara en sida i taget. 

Jag ser därför spetsutbildningar som ett välkommet system som ger fördelar för alla. Inte bara "underbarnen"! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...