Elitserien 2010/2011

Nu var det dags igen. Tidigare år har jag ju inte haft någon framgång så i år tänkte jag prova en ny strategi. Jag ska sluta höja MODO till skyarna och tippa dem i toppskiktet av tabellen. I år blir det andra bullar. Givetvis hoppas jag att det ska bli ett trendbrott som ger mig fel.

Så här tippar jag att grundserien slutar:

1. HV71
2. Färjestad

3. Skellefteå
4. Djurgården
5. Frölunda
6. MODO

7. Linköping
8. Timrå
-------------
9. Brynäs
10. AIK
-------------
11. Luleå

12. Södertälje

Detta är precis som vanligt hur jag tror seriespelet slutar. Vilket lag som tar hem Le Mat blir en senare fråga. Och precis som vanligt så är det urbota svårt att tippa och ett smärre pill att få ihop hjärna och hjärta till en kristallklar spåkula.

HV71:
Att inte hålla HV71 som favorit till att bli grundseriens segrare är svårt. De har ju allt. Men jag tror också på FBK och har gång på gång tänkt hålla dem som största favoriten. Men HV71:s lag känns för bra, hur stark känslan än är som säger FBK. I HV finns en stenhård stomme som inger trygghet. Spelarna ser inte bara enskilt bra ut på papper utan är ett lag. Här finns bredd och spets - i mängder. Enda lilla osäkerhet är väl möjligen målvaktssidan, om man vill vara petig.

Färjestad:
Om FBK värvar (vilket jag antar att de kommer att göra) en bättre målvakt kommer jag att bli än mer sugen på att hålla dem som etta. Fast nej, nu blir det så här jag tippar, oavsett om de så skulle värva en ung Patrick Roy. Andraplatsen känns i alla fall given för vargarna, och även om jag så klart hoppas på guld till MODO så tror jag starkt på FBK när väl slutspelet drar igång. Backbesättningen är enormt bra och hemvändarna kommer att ge energi till tusen.

Skellefteå:
Jag har underskattat dem år efter år. Den tabben gör jag inte igen. Även här finns backar som kan göra att man som hockeyälskare tvingas byta trosor stup i kvarten. Fast det kanske inte är så troligt när de spelar mot MODO? Då lär det istället bli huvudvärkstabletter som kommer att gå åt när hjärnan grubblat sig vindögd på hur Skellefteås försvar ska kunna spräckas. Anfallsmässigt ser det lite tunnare ut. Men det spelar ingen roll, min känsla är att det blir en tredjeplats ändå.

Djurgården:
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kommer att sakna Marcus Nilsson. Djurgården också, gissar jag. Fast det ska nog gå bra ändå, i alla fall om Marcus Ragnarsson är med. I år är pressen på DIF högre, och målvakterna känns som ett litet frågetecken. Men i övrigt känns laget stabilt och det tror jag räcker till en framskriden placering.

Frölunda:
Det brukar ju tjatas om att MODO är gamlingarnas högkvarter. Ja, i så fall så borde Frölunda och HV vara goda kandidater till att vara med och slåss om det priset. Men visst, så länge de fortfarande håller hög klass så är det klart att det ska vara med ute på isen och styra och ställa. Och det gör de ju. Anfallsmässigt finns väl inget att klaga på i Frölunda och om Johan Holmqvist höjer sig till sin tidigare nivå ser det bra ut även i kassen. Det gäller väl "bara" att skadorna uteblir och att backarna står pall... Och det tror jag.

MODO:
Yes, ni läste rätt! Bara sexa. Och det är alltså genom detta som det ska bli ett trendbrott. I år ska det bli slutspel, och jodå det borde det bli också för nya "tuffa" MODO. Jag utgår ifrån "det kan ju inte bli värre"-mentaliteten och tror stenhårt på våra målvakter. Kvaliteten på backar och forwards känns ganska blandad. Men i år ska det väl ändå vara dags för den där revanschen och nytändningen? Och när veteranerna visar vägen kan väl inte nyförvärven annat än leverera de också. Och då är det vinnande hjulet igång. Gud vad kul det ska bli!

Linköping:
MODO är på väg uppåt sedan senaste säsongernas sorti. Linköping är på väg nedåt. Jaroslav Hlinka och Jan Hlavac kommer säkert fortsätta skörda framgångar, men inte sett till vad de gjort i klubben tidigare. Nu kommer de stoppas av övriga lag. Och vad finns det förutom dem? Jo, Magnus Johansson förstås och Niclas Hävelid. Men i övrigt så är laget mycket svagare än tidigare. Klart att det finns fler toppar, men bredden saknas. Det kommer att märkas.

Timrå:
Placerar dem här för husfridens skull, eller vad man ska säga. Nej då. Jag tror tattarna tar sig till slutspel nu igen. Med Per-Erik Johnsson (dubbelkollade förstås att namnet blev rätt) har de alla förutsättningar att ta sig dit. Fast just det, man ska ha ett bra lag också. Och ett lag att ställa på isen. Skadade spelare gör inte så stor nytta, det har jag fått höra mer än någon annan. Frågetecken på målvaktssidan som känns svag men i övrigt känns lagbygget smart och jag tror de kommer slita så hårt att de lyckas komma på rätt sida strecket.

Brynäs:
Ett lag som är lite som chips för mig. Jag vet att jag inte borde, men jag kan inte låta bli att tycka om dem. Trots det så räcker det inte till slutspel. Här finns troliga poängplockare i juniorerna och Eero Somervuori och laget tycks krylla av talanger. Backbesättningen känns riktigt stark och det ser spännande ut på forwardssidan. Men målvakterna skulle i alla fall få mig att ligga sömnlös om jag hyste starkare känslor för laget.  

AIK:
I Värmland, bland bönderna, tycks det vara lag på att man ska hata Stockholmslag. Tråkigt, tycker jag. Jag älskar att AIK är tillbaka i elitserien. Och det borde man väl göra om man gillar hockey? I alla fall så ser laget AIK väl tunt ut och jumboplatsen känns nära till hands. Men nej. En bra balans i laget, rutin i tränarduon och stark vilja räcker för att säkra nytt kontrakt.  

Luleå:
Frågetecken, frågetecken. Luleå är ett av de lag som känns svårast att förutspå något om. Det kan bli både himmel eller pannkaka. Jag tror på det sistnämnda. Missen från i fjol borde inte upprepas, men jag tror inte att Luleå har ett tillräckligt starkt vapen defensivt för att klara sig bättre än under fjolåret.

Södertälje:
Snaaark. Nej då, så illa är det inte. I Södertälje finna en del intressant. På målvaktsfronten ser det inte ut att vara någon större fara och i laget finns flera spelare som kan komma att bli bra. Men det är alldeles för mycket som ska klaffa, och det lär det inte göra.

Spelare jag kommer att hålla ögonen extra mycket på (utöver MODO förstås):
Peter Nolander; AIK, Anton Lander; Timrå, Sebastian Erixon; Timrå, Oscar Steen; AIK, Mikael Johansson; Färjestad, Andreas Molinder; Linköping, Calle Järnkrok; Brynäs, Adam Almqvist; HV71, Marcus Krüger; Djurgården.

Och i år hoppas jag att slippa Majks standardkommentar "Men är du dum eller?! Du tippar alltid Skellefteå i botten. Har du ens brytt dig om att använda hjärnan?" Märk väl hur jag i år tror att Skellefteå kommer sluta högt upp i tabellen.

Tidigare års spådomar:
Elitserien 2009/2010

Elitserien 2008/2009

Elitserien 2007/2008

Mer utförligt om MODO kommer i morgon. Det är ju då det drar igång!


Kommentarer
Postat av: Majk

Japp du verkar ha lärt dig lite av den mest hockeykunniga av oss ;) Men jag skulle lägga till ytterligare en svaghet som skulle kunna göra att Jehovas från Jönköping missar Sm-guldet och kanske också seriesegern, nämligen mättnads känslan som ofta smyger sig på (omedvetet såklart). Men det känns som att det kan bli en spännande säsong med många lag som kan utmana om platserna 3-10. Tror förövrigt att båda dit kära Modo men kanske framförallt "Timråtattarna" kan komma högt upp i år, och kanske framförallt kan skrälla i ett slutspel. Värmlänningar i båset kommer man långt med..

2010-09-17 @ 12:13:17
Postat av: Morran

Majk: Ja, jag håller med. Att vinna två guld på raken... Nja, nej. Jag tror också på att det smyga sig fram en mättnadskänsla. Gällande Timrå så är Perra egentligen min största orsak till att jag tror på dem och det ska bli spännande att se vad han kan göra med laget. Speciellt MODO tror jag kan skrälla i slutspelet. Om de får allt att lossna så har de fler potentiella vinnare än något annat lag. Och där tror jag inte alls på någon mättnadskänsla. Gamlingarna vill ju avsluta snyggt.

2010-09-17 @ 18:31:00
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...