Spegellös kamera - det "bästa" av två världar?

I vanlig ordning är det så att jag vill ha allt. I kombination. Jag vill både äta kakan och ha den kvar. Nu pratar jag dock inte om mat och godis (igen!!!) eller annat, utan jag syftar på teknik i just det här fallet.

Samtidigt som jag vill ha världens bästa systemkamera vill jag också ha en miniliten kamera. Till ett minilitet pris. Och ja just det! Den ska förstå hur den ska ta bilden så att bilden blir som jag vill, även om inte jag vet vilka inställningar som ska till för att bildhelvetet ska se ut som min hjärna och goda smak kräver.

Ja, ni ser. Lycka till att hitta en sådan kamera...

Men, nu har jag läst på lite och stött på så kallade spegellösa kameror – systemkameror i kompaktstorlek.  Manuella inställningsmöjligheter men ändå i ett litet format som gör att jag orkar ta med den ut. Lite lägre i pris jämfört med en systemkamera, men med möjlighet att köpa till objektiv (om mitt fotointresse går längre än att ta ego-bilder på mig själv eller förnedringsbilder på mina undersåtar). Det kanske kan vara något för mig?

Jag har kikat lite på den här:
                        
                                                                                                               Foto: Netonnet

Sony Nex-5N
Med 18-55 objektiv, 5 490 kronor hos Netonnet. En kamera som ska ge "bildkvalitet i systemkamera-klassen utan att du behöver bära på en stor och tung kamera". Objektivet ska vara ett dugligt allroundobjektiv för "allt från landskapsfotografering till porträtt".

Tycks ha fått bra recensioner och ha en massa finesser, det som dock är mest intressant för mig är hur bra (eller ska man säga dålig när man pratar om kameror i prisklassen under supermycket pengar?) den är på att fota sport och/eller i dåligt ljus. Det är ju nämligen något jag vill kunna göra, men ska jag vara realistisk så är den typen av bilder ett måste att gå upp rejält i pris för att kunna få till riktigt bra.

Känns dock ändå som att jag vill ha en kamera som är så bra som möjligt på att fota sport i mörka miljöer som det bara går att få i den här prisklassen. Att kameran har videoinspelning i HD-kvalitet däremot är väldigt orelevant för mig och inget jag vill betala extra för.

Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Em

Jag tror faktiskt att Loch Nessodjuret existerar. Annars finns det inte mycket jag tror på. (Det kanske skulle vara en spegellös kamers då.)

2012-06-10 @ 11:34:11
Postat av: Morran

Och jag tror att du en vacker dag driver mig till vansinne. ;)

Svar: Testar nya bloggverktygets svarsfunktion...
Morran

2012-06-10 @ 13:46:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...