Jag fortsätter att lätta på prestationsslipsen

Tidigare i år berättade jag om att ett av mina mål den här hösten är att lätta på prestationsslipsen. Alltså att minska min prestationsångest och försöka bli bättre på att vara nöjd med mina egna prestationer inom jobb. Jag tycker absolut att jag är på rätt väg – men det kan bli ännu bättre!
 
Förut trillade jag över en artikel i ett tidigare nummer (nummer 22) av tidningen Amelia som på ett sätt berör det här. Artikeln "Chilla – och lyckas i karriären!" handlar om att bli vad som kallas "smartlat". Ett perfekt ord! Alltså att lägga fokus på det som är viktigt och att våga chilla för att återhämta sig så att man orkar ge järnet när det är befogat.
 
Jag fastnade för ett citat av "stressdoktorn" Tomas Danielsson som är beteendevetare med inriktning på stress. Han säger så här till Amelia: "Smartlata är oftast de som kommer längst i karriären, just för att de har förmågan att prioritera viktiga saker och vaska bort annat. De springer inte på alla bollar och kör slut på sig själva utan skjuter mål."
 
Och för en sportnörd som jag var det där förstås ett perfekt sätt för mig att förstå vad det hela handlar om. Eller framför allt att få ord på det – så att jag (förhoppningsvis) lättare kan greppa det.
 
 
---
 
Övriga av målen då? Ridningen har jag inte kommit i gång med. Och tyvärr ser det ut som att det projektet får fortsätta vila ett tag till... Jag har vare sig den tiden eller ekonomin just nu, men hoppas att det lättar efter årsskiftet. Körkortet är jag ju i gång med och mer hockey har det blivit. Det ser värre ut med det där bokläsandet... Hittar aldrig tid till det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...