Utgången av Elitserien 2007/2008

Jag blev utmanad av Anna att tippa utgången av Elitserien denna säsong, men av principskäl (eller mest för att undvika ren och skär olycka) så tippar jag egentligen aldrig mitt eget lags placering eller hur det ska gå för laget i en specifik match. Men trots det har jag ändå tankar och funderingar om säsongen som komma skall och så klart vilka som kommer stå där som Svenska Mästare i april.

Nåja, principer måste kringgås ibland. Så här tror jag, lag för lag och om elitseriens utgång denna säsong. Med tanke på att Anna valt att tippa grundserien och att jag vill ha lite av principerna kvar så väljer även jag att tippa grundserien. Nämnas bör då också, att jag inte bryr mig nämnvärt om vilka som tar hem seriespelet. Det är laget som tar hem slutspelet och vinner SM-guld som är intressant i mina ögon.

Så här slutar grundserien:

1. HV71
2. Färjestad
3. MODO Hockey
4. Brynäs
5. Frölunda
6. Linköping
7. Timrå
8. Djurgården
9. Luleå
10. Skellefteå
11. Mora
12. Södertälje
 
1. HV71
Hur bra HV kommer lyckas beror så klart mycket på hur bra Stefan Liv kommer lyckas. Han känns lite som ett frågetecken efter hans spel i AHL, men vi vet alla vad Liv kan. Jag tror han kommer göra en kanonsäsong. Gör Liv det bra, kommer seriesegern inte vara något avlägset mål. Här finns fyra bra och jämnstarka femmor och backlippan Mikko Luoma från Linköping tror jag kommer betyda massor. En väldigt rörlig puckförare av rang som kommer ge ökad styrka åt försvaret. Nyförvärvet Per Ledin ska bli spännande att se och frågan är hur mycket HV kommer segla upp som hatlaget nummer ett bland motståndssupportrarna nu när man får ytterligare en  retsticka som kommer göra allt för att tjafsa och köra upp handskar i ansiktet på motståndarna. Det Anna skrev om att dessa retstickor kanske kan slå knut på sig själv tycker jag hon har en stark poäng i. Men med en Liv i form och dessa jämna femmor HV huserar med gissar jag på att jönköpingslaget tar hem grundserien.

2. Färjestad
Färjestad har som alltid ett bra lag med en riktigt stark bredd. Detta i kombination med den vinnarkultur de har kommer ta dem långt. Målvaktsspelet ser jag som ett tämligen svagt kort inledningsvis, men jag tror Christopher Heino-Lindberg kommer växa in i rollen som förstemålvakt och ta denna chansen. Lyckas målvaktsspelet ser jag inga konstigheter med att elitseriens rikaste klubb hamnar högt upp i tabellen. Man har visserligen tappat betydelsefulla spelare, men har också gjort välgenomtänkta värvningar. Att Rickard Wallin kommer vara en av säsongens bästa värvningar finns det knappast några tvivel om. Det ska bli intressant att se de yngre spelarna, och jag hoppas och tror att Mikael Johansson kommer fortsätta gå från klarhet till klarhet även denna säsong. HV känns som ett starkare kort än värmlänningarna, men en andraplats blir det nog.

3. MODO Hockey
Regerande svenska mästarna har visserligen tappat många betydelsefulla spelare från guldsäsongen som var. Särskilt kommer Tobias Enströms fina prestationer att saknas, liksom övriga som lämnat. Men sedan har man drömvärvningarna i Magnus Wernblom, Per Hållberg och Fredrik Warg. Tre spelare som alla uppvisar MODO-hjärta genom att vända tillbaka till klubben. Dessutom har man en av elitseriens absolut bästa målvakt i Karol Krizan och även bland backarna hittar vi en av elitseriens bästa: Mattias Timander. Han är utan tvekan elitseriens bäste defensive back och övikslaget har en riktigt stark bakuppsättning. Tar man och synar forwardssidan hittar man även där spelare som tillhör de allra bästa i elitserien. Niklas Sundström, Per Svartvadet, Andreas Salomonsson, nyförvärven ... Mikael "Duracell" Pettersson kommer saknas för de uppoffringar han gjorde under slutspelet, men jag tror att Marcus Jonasén kan fungera som en god ersättare för Duracell. Han ska visst kunna spela uppoffrande och jag ser honom som en väldigt intressant värvning. Att han sedan är rightare gör det hela ännu bättre. Jari Tolsa tror jag också mycket på. I honom får MODO en riktigt bra tvåvägsspelare med en fin skridskoåkning och härlig intensitet i spelet. Jag tror han kommer tillföra mycket energi och är en bra rollspelare som kommer visa upp mycket av sina playmaker-egenskaper. MODO har ett riktigt starkt lag, men jag tror inte det blir någon seriespelsvinst. Grymt intressant ska det förstås bli att få följa Victor Hedmans utveckling. Läs mer om vad jag tror om MODO här.

4. Brynäs
En skräll kan tyckas, men jag tror på Brynäs i år. Man har förlorat Niklas Bäckström, men jag tror ändå Leif Boork kan få det här laget att gå långt. Kan han få nyförvärvet och snipern Pavel Brendl att jobba kommer han kunna spela hem många matcher till Gävlelagets fördel. Frågan är dock om Brendl går att få till att spela riktig hockey där det ges 110 procent i varje byte och där det tas i i varje skär. Jag är tveksam, men min magkänsla (ja jösses) säger att klubbytet kommer bli ett lyckat drag för Brendl och att Boork kan få fason på karln. I mål kommer antagligen Daniel Sperrle få det kämpigt, men kan han hålla sig jämn så tror jag det kan bli bra. I övrigt hoppas jag Peter Nolander fortsätter imponer och tar ytterligare några kliv upp mot att bli en riktig backklippa. Han och Tommy Sjödin bildar tillsammans ett fruktat backpar. Brynäs känns som ett enda stort frågetecken (ja mer än de andra) men kan bara frågetecknen rätas ut och det går deras väg så tror jag starkt på Boorks gäng.

5. Frölunda
Frölunda däremot tror jag trots ett starkt lag inte lika mycket på. Återigen är det magkänslan som spökar (och ett elakt önsketänkande att Justin Morrison ska storfloppa), och den revanschlust de känner efter fjolåretssäsong talar för en bättre placering än en femteplats. Frölunda har ett bra lag och en skaplig bredd samt spetskompetens. Men inte nog för att slå lagen på topp-tre. Jag tror även de slås av Brynäs, om Brendl börjar spela hockey och inte leka primadonna. Fjolårets säsong tror jag satt djupare spår i Frölunda än vad indianerna själva hoppas på. Däremot tror jag att Frölunda kan bli farliga i slutspelet.

6. Linköping
Förra årets finallag Linköping lär få problem med defensiven i år. De  tappade backarna Mikko Luoma och Andreas Holmqvist och värst av allt: Superbacken, lagkaptenen och strategen Magnus Johansson. Även förlusten av lagspelaren Sami Torkki tror jag kan bli riktigt kännbar. Offensivt har man en hel del giftiga spelare man kan vinna matcher genom, och Mattias Weinhandl tillhör en av de starkare vävningarna i Elitserien, om han bara hittar rätt. Med rätt spelare vid sin sida kan Weinhandl ösa in mål men det kan också bli en flopp. En helt klart intressant värvning. Men defensiven kommer inte räcka långt.

7. Timrå
Timrå har tappat Fredrik Warg tillbaka till MODO och Anton Strålman till NHL och det är tvår stora avbräck. På värvningsfronten tycker jag inte man har hittat någon superspelare (även om man bland annat fått Petr Tenkrat och Robin Jonsson som alltid spelar med mycket hjärta och är hård att möta) men man har ett lagbygge med potential. Bredden finns och även lite spetskompetens, dock inte av samma kaliber som topplagen. Man har dessutom väldigt lovande juniorer i truppen. Gör Johan Backlund en bra säsong och håller sig jämn har de också en ruggigt bra målvakt. Som bas i laget finns bland annat härförarna Jonathan Hedström som aldrig backar för någon och Sanny Lindström som alltid spelar smart. Någon topplacering blir det dock inte för Timrå, men slutspelsplatsen grejar de, och väl där kan allt hända.

8. Djurgården
Sista slutsspelsplatsen tror jag stockholmarna tar hem, trots bristen på en trygg målvakt. Mest ser jag dem gå till slutspel på grund av de andra lagens ännu sämre spelarmaterial. Djurgården har en stark offensiv i bland annat Patric Hörnqvist, Fredrik Bremberg, Kristofer Ottosson samt Jimmie Ölvestad och rutinerade Nichlas Falk. På backsidan ser det tunnare ut, men som sagt är det främst målvakten som oroar. Tre unga målvakter som ingen har vad som krävs ännu för att ta sitt lag långt. Men jag tror de kan skrälla alla tre, och kan den av dem som får största förtroendet göra en kanonsäsong (alternativt att en ny målvakt värvas) tror jag man kan ta sig ur de gamla mönstrena och ta sig till slutspel.

9. Luleå
Att Mikael Renberg försvunnit kommer så klart betyda mycket och Luleå har inte så mycket att hänga i granen. Mattias Modig i mål känns dock som han kommer utvecklas ännu mer och ta steget mot att bli än mer etablerad med sin fina klubbteknik och öga för spelet, och målvaktsspelet känns därmed betydligt bättre än för exempelvis Djurgården. Just det gör att Luleå känns hetare till att ta den sista slutsspelsmatchen, men jag tror ändå på Djurgårdens offensiv. I Luleå har man en riktig gnuggare och lirare som alltid gör en bra match i Lubos Bartecko samt högerskytten Martin Chabada som har en bedårande skridskoåkning och riktigt fina händer och spelsinne. Offensive Linus Omark ska bli kul att se om han lever upp till de förväntningarna han själv satt på sig efter en mycket fin fjolråssäsong, speciellt i Junior-VM. Dessa tre känns starka, men jag tror Luleå missar slutspelet i år.

10. Skellefteå
Mikael Renberg kommer få dra ett tungt lass i det här gänget. Skellefteå saknar bredd och den enda spets man har är Renberg, målvakten Andreas Hadelöv, alltid hårjobbande Fredrik Krekula samt i viss mån även backtalangen Tobias Viklund. I övrigt ser det blekt ut, men det ska bli väldigt roligt att se arvikabördige Jonas Lennartsson.

11. Mora och 12. Södertälje
Snaaaaark. Två lag som inte har mycket till trupp. Yared Hagos blir Moras biljett till att slippa den totala jumboplatsen.

---

Ledordet för säsongen kommer vara att svida.

Det kommer att svida för Färjestads när Herr Lintner är inne på ytterligare ett baklängesmål.
Det kommer att svida för Linköping att man tappat sina tre bästa backar.
Det kommer att svida för HV71 när Jämtin, Ward och Ledin knyter en knut på sig själva i sin iver att reta motståndarna till vansinne.
Det kommer att svida för Brynäs över att Bäskström är i Washington och öser in poäng där istället för i tablettasken.
Det kommer att svida för Frölunda att nyförvärvet Justin Morrison inte alls visar upp sin spelskicklighet som han gjorde i MODO.
Det kommer att svida för alla andra lag när MODO Hockey briljerar och sedan får lyfta Le Mat för andra året i rad och hyllas som Svenska Mästare och världens bästa hjältar. Vilket lag som stuper på mållinjen i finalen eller vilka som ens går till slutspel i övrigt ser jag inte som särskilt intressant. 

---

Kanske tänker jag för mycket med hjärtat nu? Men någon gång ska man väl göra det också, och vi såg ju alla att det fungerade förra säsongen.

image1



Kommentarer
Postat av: sassa

åhh va hockey....heja färjestad

2007-09-14 @ 13:31:22
Postat av: Morran

Något guld för FBK, det blir det inte i år. ;)

2007-09-14 @ 15:00:25
URL: http://www.mrsforsberg.blogg.se
Postat av: Anna

Haha, jag smakade aldrig på nån hamburgare. Men dom såg faktiskt riktigt aptitliga ut. Och du, jag börjar på fullaste allvar tro att mitt krassliga tillstånd beror på kyliga Billerudhallen, i kombination med att nån där hostade en förkylningsbakterie på mig. Vet du om Grums är känt för att vara en typisk förkylningsort? Haha.
Våra tippningar var rätt lika ja:) Kul att vi även delar lite samma motiveringar. Det ska bli kul att se när en sisådär 15 omgångar spelats. Då brukar man kunna få en relativt klar bild av hur lagen står sig mot varandra.

2007-09-15 @ 00:24:47
URL: http://annalindback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...