Everyday Minerals recensionen

Nu är vi i sminkvärlden igen. Jag har, som jag tidigare nämnt, gått över helt från I.d Bare Minerals till Everyday Minerals. Ett byte som bara var positivt – fram tills för ungefär två månader. Då tog nämligen mina gamla burkar från EDM slut. Och på grund av att företaget har gjort om sina produkter är märket inte längre min solklara favorit, tyvärr.





Everyday Minerals har fyra olika formulas på sina foundations. Dessa skiljer sig i finish (till exempel matt eller mer lyster), täckningsgrad och om de fungerar bäst för den eller den hudtypen. Detta är hur bra som helst, men tråkigt nog har EDM numera tagit bort min (och många andras) favoritformula Intensive och ersatt den med formulan IT som inte tycks vara i närheten av sin föregångare.

Dessutom har man lagt till ingrediensen lauroyl lysine som för många verkar ge orenheter. Nya IT-formulan ska vara utan lauroyl lysine, men det hjälper inte eftersom fomulan ändå inte är så mycket att hissa i övrigt. 

Som ytterligare ett steg i fel riktning ska företaget ha förändrat produkternas ingredienser utan att kunderna fick veta det, samt att kundservicen ska ha blivit väldigt dålig.

Jag vet inte hur det ligger till, men tror inte att detta bara är tomma rykten. Företaget tycks ha försämrats betydligt och är hälften av det som sägs och skrivs sant är det fruktansvärt dåligt. Vilket bara det egentligen vore fog nog för att skippa fortsatta köp. Men... Jag tycker fortfarande att det finns bra produkter.

Jag tänkte därför recensera de produkter som fortfarande (än så länge, man vet aldrig med EDM...) finns i produktion och som jag har använt en tid. 

EDM FOUNDATION:
Intensive var en fullpoängare för mig och jag hade min perfect match i färgerna fair (vintertid) och fair medium (sommartid). Jag gråter blod (nästan i alla fall) över att dessa burkar nu är slut och att EDM som sagt slutat med den foundationen.

Formulan Matte, som är för fet hy, är jag väldigt nöjd med – om det inte vore för nytillkommna ingrediensen som jag är tveksam till. Jag vill helst slippa lauroyl lysine, även om jag själv inte märkt av att den skulle ge just mig problem. Dessutom tycks jag inte ha någon klockren färgmatch där. Färgerna skiljer sig en del mellan olika formulas och i Matte blir fair lite för ljus och fair medium för mörk (jag vill helst slippa krångla med att blanda) och någon annan nyans har heller inte fungerat.

Jag gillar dock formulan Matte i sig, trots att jag har kombinerad och känslig hy. Den täcker väldigt bra (om än inte lika bra som Intensive), ger en lagom matt finish (men absolut inte pudrig!), känns inte kakig utan ger det klassiska naturliga intrycket som ett bra mineralsmink ger. Även vintertid när jag kan vara torr och ha lite fjällande hy har den fungerat.

Har man fet hy, hittar man rätt färg, gillar en matt bas och inte har problem med lauroyl lysine är den riktigt, riktigt bra. EDM är billigt jämfört med många andra mineralmärken (pris i Sverige för EDM mineralfoundation ligger på en dryg hundralapp) och det ger ett extra plus tycker jag.

Betyg:
 4 av 5 Morr (trots att jag inte har nån perfekt nyans. Uteblivet toppbetyg för att den innehåller en i mina ögon osäker ingrediens).

Övriga formulas har jag inte testat. De concealers jag har testat har liksom Intensive både varit underbara och nu gått ur produktion. Därför är det ingen mening med att recensera dem.


EDM BORSTAR:
Long Handled Kabuki Brush: För foundation. Täta strån, vilket jag uppskattar i en foundationborste, och grymt mjuk. Går att få väldigt lätt täckning men också väldigt hög. Skaftlängd är till stor del en ren smaksak, men i mina ögon är detta perfekt längd. Jag tycker att denna borsten är riktigt bra, en tiopoängare jämfört med I.d:s stickiga och hårda kabukiborste, och har dessutom ett väldigt bra pris. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det finns en ännu bättre?

Betyg: 4 ½ av 5 Morr.



Angled Blush Brush: För rouge och solpuder och så vidare, men jag använder den bara till rouge. Väldigt bra borste, under förutsättning att man gillar att den är vinklad. För mig som gör det är den perfekt, speciellt med tanke på priset. Den är mjuk och behaglig och med lagom täta strån. För solpuder föredrar jag dock en borste med ännu mindre täthet.

Betyg: 5 av 5 Morr.




EDM ROUGE/SOLPUDER:


Soft touch: Väldigt snällt rouge som är perfekt till min ljusa och kalla hy. Jag älskar det här till vardags och/eller om man vill ha väldigt naturligt rosiga kinder.

Lätt att ha på, noll risk för clown-look. Rouget är matt men absolut inte pudrigt. Framför spegeln kan det ibland se ut som att det inte händer något alls, men i dagsljus ser jag att det gett precis den nyans jag vill ha. 

Men är man ute efter ett mer intensivt rouge ska man dock leta efter ett annat.  

Betyg: 5 av 5 Morr.


Soft bronzer: Ett solpuder som passar ljus hy, till och med mig som är vit som en vampyr. Det här är ett av få solpuder som faktiskt ger den fräscha effekten jag vill uppnå med bronzers, i stället för att se smutsig ut på grund      av att den är för mörk. 

Ger djup, en aning färg (absolut inte orange) och lite lagom glöd – men utan skimmer som tur är. Dryg utan att för den sakens skull bli för pigmenterad.
 
Jag har aldrig varit något fan av solpuder, men detta är min absoluta favorit bland dem jag testat.

Betyg: 5 av 5 Morr.

Båda innehåller lauroyl lysine, men jag är mer okej med det i solpuder och rouge än i foundation och därför kommer jag att fortsätta med dessa två.

---

Eftersom att jag är tveksam till företaget i stort, samt inte lyckas hitta en perfekt foundationfärg och att jag som sagt är lite osäker på lauroyl lysine, kommer jag att försöka hitta ett annat märke som fungerar bättre. 

Kör lite på Idun nu och är än så länge kär i den mer lysteraktiga "dewy-känslan" som den ger – utan att bli skimrig eller liknande. Vi får se om den slår EDM. Fler recensioner kommer!
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...