Ingen tvåa, tack



Dunbar, not Dumb Bear.

If it wasn't for my companion, I believe I'd be having the time of my life.


Dansar med vargar är en av mina absoluta favoritfilmer. För ovanlighetens skull är alltså jag och filmkritikerna överrens. Hela filmen är en ren parad över den sortens romantiska sentimentalitet jag älskar med filmer i western/indian/nybyggare/historiska/Nordamerika på 1800-talet-anda som jag älskar. Dessutom har den helt underbara humoristiska inslag som gör att man myser ännu mer. Fyra timmar känns som inget, och direkt när den är slut så blir man bara mer sugen på att se den igen. Jag tycker inte den är överskattad för fem öre. Jag, som brukar få höra att jag inte gillar djupa filmer a´la drama och annat som är vackert, hänförande och gripande, brukar hänvisa till Dansar med vargar. Den har allt det. Dessutom skildras indianerna på ett sätt som bara det är helt mästerligt.

Nu finns planer på att göra en uppföljare. Nej, tack säger jag.

Enligt artikeln i Aftonbladet är Kevin Costner inte intresserad av att vara med och utan honom i rollen som magnifika John Dunbar (och förstås som regissör och producent) fungerar det inte. Filmen ska sluta som den gör och inte få en uppföljare som kan riskera att dra ett miserabelt smutslakan över alltihop.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Håller absolut med dig! Dåliga uppföljare förstör bara det som är bra, och det här är en klassiker som man ska låta vara. Hoppas inte pengalusten vinner denna gången också, men det är iaf tur att Costner inte vill se det genomföras :)

2008-08-04 @ 20:01:47
Postat av: Magga

Kan ju inte mer än att instämma. Härligt med en skådis som inte är så pengakåt utan faktiskt kan tacka nej och tänka mer på sin och verkets värdighet. Tänk om fler var så kloka så vi skonades från alla dessa värdelösa uppföljare! Ofta är det ju så att filmen redan har förmedlat allt som fanns att säga! En uppföljare till Dansar skulle bara förstöra Kevins mästerverk! Hoppas att de skrotar denna idé!

2008-08-06 @ 01:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...