Soldier Blue

Häromdagen såg jag westernfilmen Soldier Blue som handlar om massakern vid Sand Creek där cirka 400 Cheyenner och Arapaho torterades och mördades . En film som jag länge velat se men som det inte blivit av. Westernfilm betyder ju i sig att förväntningarna var höga och när filmen sedan drog igång med låten här nedan så blev de skyhöga. Helt galet skön låt!

Men. Filmen blev inte den där extasstunden jag hade räknat med. Kanske var det mina tokhöga förväntningar, kanske var det min mesighet över knivar och blod eller rollkaraktärer som kändes lite för hurtiga och att mittdelen av filmen kändes för humoristisk och att filmen serverades utan att man fick reflektera och tänka själv? Jag vet inte, antaglligen en kombination. Men massakerscenen var nog det som blev för mycket. Scenen i sig är ju filmens grej och klimax men det blev lite för starkt att se. Inte ens mitt stenhjärta höll sig i schack då.

Jag vill inte rekommendera den om du är ute efter en barnfilm, en romantisk komedi-och-tjejsnack-äta-godis-film eller en vi-ser-på-film-och-sedan-sexar-vi-film eller liknande. Däremot kan jag rekommendera den till någon som har tänkt mörda någon. Då har du mycket inspiration att hämta härifrån. Så hemsk är den. Jag kan också rekommendera den om du vill se en westernfilm som berättar vad du ska tänka istället för att låta dig fundera själv samt  visar grymhet som den var, och inte bara den vackra romantiserade westernmoralen som skriker om stolthet, ära, vördnad, respekt och viskar Oscar Wildes visdomsord A true friend stabs you in the front.

Men oavsett vilket, lyssna på låten. Det blir inte så mycket bättre än så här.

Soldier Blue - Buffy Saint-Marie



En film jag däremot vill rekommendera, oavsett tillfälle, är Pippi Långstrump på de sju haven. Följ upp med valfritt Macahan-avsnitt för en de luxe trevlig filmstund.

Nu blir det Gossip Girl, plugga, Sanningens Ögonblick, Wallander, plugga, Colorado-Vancouver och plugga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...