Flitens baksida

Jag vet inte jag, hur bra det egentligen är att studera och lära sig mer inom ett område. Dels är det ju som bekant sant det som den gode Oscar Wilde sa: "Flit är orsaken till allt elände" och dessutom gör mer kunskap att jag blir än mer bitter.

Här har jag slitit och pluggat dagspressredigering och lärt mig både det ena och det andra om hur rubriker ska skrivas, hur de inte ska skrivas, hur text och bilder ska placeras och hur viktigt det är med LSD (luft, struktur, detaljer). Utöver detta har jag också fått lära mig hur vanligt det är med otrohet i mediabranschen och hur "förjävla usla" de flesta tidningar är redigeringsmässigt samt hur "förjävla präktigt Sverige är" och att man ska sluta gå och lägga sig med gott samvete utan istället rikta in sig på att somna med dåligt samvete... Jag tackar min lärare som varit en av de allra bästa jag någonsin haft. En lärare med inställningen att man ska somna med dåligt samvete och att Sverige är präktigt kan inte misslyckas med att vinna min respekt. När karln sedan dessutom lär ut på ett mästerligt sätt, ja då är det bara att tacka och ta emot.

Men, nu var det inte det jag skulle monologera över. Nej, snarare hur jobbigt det är med ny kunskap. Som sagt har jag nu fått lärt mig en del om hur tidningar ska redigeras och detta är inte bara en fördel. Det ställer också till problem på det viset att jag ideligen hittar alla dessa redigeringsfel som finns i tidningar och andra texter. Bitterheten ökar alltså, och karusellen är igång...

Detta är inte från en tidning, men det ryser i mig ändå över hur man valt att skriva rubriken.



Detta ser inte bra ut. Okej, låt gå för rubrikvalet i sig. Men hur har tänkte man när man lämnade ett tomrum efter "match" och istället fyllde ut hela övre raden? Det där är katastrof på hög nivå, eller "förjävla dåligt alltså" som en viss herre skulle ha uttryckt det.

Bättre:
Pittsburgh reducerade
efter otrolig match


Bäst:
Pittsburg reducerade
efter en otrolig match


En radbrytning hade räckt för att minska utrymmet efter match. Att lägga till "en" hade gjort att det inte blev någon luft mellan första rubrikraden och sista ordet i andra rubrikraden. En rubrik ska fylla ut på samtliga rader, alternativt att underraden/raderna går längre ut till höger än den övre. Nedanstående hade varit bättre än det första alternativet:

Pittsburgh reducerade
efter otrolig maratonmatch


Nåja, nu ska jag nog sätta igång fliten och göra det jag borde göra. Det vill säga analysera NWT. Det är en fin uppvärmning inför nattens drabbning. Ritualer avklarade? Självklart. Turbringande vindruvor till matchen? Taget.



Kommentarer
Postat av: Foppalina

Jga kan bara instämma i dina klagomål på de som sätter rubriker. Vi kan kanske infoga de osm avstavar rakt helvet också. För övrigt så kan du inte ha missat att "Sverige" vann bucklan. Jag är åtminstone glad för att Lidas, Z:a, Homer m.fl. fick lyfta den.

2008-06-05 @ 20:45:53
URL: http://metrobloggen.se/foppalina
Postat av: erika

appropå rubriker: jag läste "filtens baksida" :rofl:

2008-06-10 @ 20:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...