Vågen kommer alltid att rulla för Kung Peter Forsberg

Svartaste dagen på mycket länge. Slutspelsplatsen kommer allt längre bort för MODO, men svartast av allt var förstås Peter Forsbergs presskonferens.

Jag har sagt flera gånger att jag är rädd att jorden kommer sluta snurra den dagen Kung Forsberg slutar, och det är nog sant. Just nu känns det som begravningsstämning och det är lögn att påstå att dagens besked går att ta utan att hela ansiktet blir dränkt i tårar.


 
Foto: Fröken Bitter


Av alla människor i hela världen så är han den jag mest av allt unnar all lycka. Att jag vill se honom spela är förstås även en rent egoistisk tanke, för något bättre finns inte. Men främst så handlar det om att han själv älskar hockeyn och att jag hoppas att han ska få sin vilja uppfylld om att få spela på sina egna villkor, där han kan spela på sin hundraprocentiga nivå och inte begränsas av skadorna. Han är värd att få spela för att ta hem det där guldet som han så väl förtjänar. Han är ingen galen idiot som inte ger upp, han är en storslagen mästare. Någon som passionerat brinner för hockey, någon som trots alla framgångar fortfarande tycker det är lika roligt att spela hockey som spelarna i björnligan tycker. Bättre än så blir det inte och bara detta gör honom till ett föredöme som borde slippa allt gnäll från så kallade hockeysupportrar som tycker han är galen som inte för länge sedan lagt skridskorna på hyllan. Hur kan man vara en hockeyälskare om man inte älskar att se svensk hockeys allra största briljera på isen och som inte vill se någon som verkligen älskar sporten så mycket att han försöker med allt för att få spela? Något bättre och vackrare kan man i mina ögon inte göra, och det har han gjort. Flera gånger om.

Inget slutgultigt beslut är fattat, och det går ju fortfarande att hoppas på ett mirakel som gör att foten känns bra och att han kan fortsätta spela precis så länge till som han känner för. Han är ju värd det där miraklet, och att själv få känna att han är klar med sin karriär och inte stoppas av foten. Han har inget att bevisa, han är redan nummer ett och kommer också alltid att förbli det. The God Himself kommer alltid att vara min gud och hur tråkigt och ledsamt det än är om han nu tvingas sluta så är det alla fina minnen som kommer vara starkast, och jag hoppas han kan känna så han också och ser sin karriär och mästerlighet så magisk  som den faktiskt är. Jag tror det blir en aning lättare för en hockeyälskare som honom att kanske ha spelat sin sista match då.

Även om jorden slutar snurra för mig, så kommer vågen aldrig sluta rulla för Peter Forsberg. Oavsett om han spelade sin sista match i lördags eller om han spelar många fler så kommer vågen alltid, alltid, alltid att rulla för den störste av dem alla.


Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...