Eamon Hickey - en riktig inspirationskälla

Varför göra det svårt när man kan göra det enkelt?

I torsdags var jag, Fröken Bitter och Rid-Hitler tillsammans med ungefär samtliga (utifrån egen bedömning räknat) hästintresserade människor i Västernorrland på clinic med Eamon Hickey. Den importerade irländaren, numera Skånebo, fick hela läktaren på Näset att imponeras när han visade upp sitt hästkunnande. Clinicen var ett samarbete mellan Mellersta Norrlands Hästavelsförening och Stall Killigrew AB, och jag är verkligen tacksam för att de tog hit den här underbara hästmänniskan!

               
              
                                        
                                                                                                            Videoklipp kommer senare!

Här demonstrerar han sina metoder med dagens andra häst, en treåring som gått på lösdrift. Från att ha varit relativt ohanterad och aldrig varit i ridhus, blivit longerad, haft på sig sadel eller träns och inte sutten på så kunde Eamon på cirka en halvtimme ta sig upp på hästen. Han fick det att se otroligt enkelt ut, och fick hästarna att lita på honom så mycket att de trots fullt med folk på läktarna behöll lugnet.

Jag skulle kunna prata hur länge som helst om hur fascinerad jag blev av Eamon Hickey, men framförallt vill jag lyfta fram hur ödmjuk han var hela tiden och vilken inspirationskälla han är. Även jag som i dagsläget inte ens har någon häst kunde ta till mig hans tankesätt och övningar. Han la det på en nivå så alla förstod och la inte in någon prestige i sitt arbete.

Ödmjukheten kan mycket väl vara hans största signum. Han poängterade hela tiden att det han visade upp är hans sätt, men att det därmed inte behöver vara det enda rätta. Gång på gång tog han upp exempel på saker han tagit till sig från andra hästmänniskor, oavsett inriktning, vilket jag tycker tyder på en öppenhet och ödmjukhet inför andras arbete. Oavsett om det är dressyrryttare, hoppryttare eller westernryttare så kan man hämta inspiration från dem – oavsett egen inriktning. Det gäller helt enkelt att plocka de bästa bitarna, efter eget tycke, och sätta samman till sin egen filosofi.

Slutsats: Jag är väldigt imponerad av Eamon Hickeys hästhantering!


Kommentarer
Postat av: Josefine L

And that's why you gonna be a journalist! Fullträff! Jag hoppas du får en egen spalt i Expressen någon gång! :)

2010-05-02 @ 12:26:29
URL: http://strindlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...