Dag 3: Dina föräldrar

Bankomaten och Mäster. Mamma och pappa. Oj, vad mycket jag älskar dem. Oj, vad mycket de gjort för mig. Oj, vad jag är glad att de uppfostrat mig.

Skaran med personer som säger sig ha världens bästa föräldrar är många. Jag är en av dem. Men precis som vanligt så tycker jag också att jag har lite mer rätt än vad andra har. Därför vill jag utnämna mina föräldrar till just världens bästa – i sanningens bemärkelse.

Jag gillar harmoni. Jag vill ha mitt liv så att vågskålarna är på samma nivå. Jag tycker om att väga saker – för eller emot. Hela tiden. Och det gör att jag ibland blir både långsam och irriterande. Men i slutänden så blir det riktigt bra. Tack vare att jag fått den här förmågan av mina föräldrar. Förmågan att inte se allt svart eller vitt utan att kunna tänka ett steg längre. Förmågan att kunna se två sidor av saker. En av de viktigaste egenskaperna som finns.

De har lärt mig att vara taktfull, diplomatisk, vidsynt, stå upp för mig själv, tro på mig själv, vara ödmjuk, lyssna, prata och vara ärlig. De har fått mig att förstå att jag alltid är värd guld. Att de älskar mig och ställer upp till hundra procent – för att det är så man gör för dem man tycker om.

Hela tiden har de låtit mig lära av mig själv. Istället för att sätta upp regler har de visat att de litar på mig och mitt omdöme. Jag har fått förtroende och därmed lärt mig att förvalta det. De har funnits där och ställt upp på så mycket så jag inte vet hur jag ska kunna tacka dem. Jag kan inte räkna antalet gånger de skjutsat mig hundratals mil för hockeymatcher eller något hästrelaterat, hämtat mig mitt i natten, ställt upp med ditten eller datten samt: gett fan i att säga "vad var det jag sa?" när de för ovanlighetens skull försökt få in mig på ett spår som jag valt att strunta i och sedan suttit där med svansen mellan benen.

Och allt detta har de gjort utan att curla och göra mig bortskämd. Hur de nu lyckades med det. Men tack. Tack, tack, tack!

Kommentarer
Postat av: Anonym

När ska de komma ett liknande inlägg om din underbara bror då?

2011-01-13 @ 01:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...