Hell on wheels

Direkt när jag kom hem från jobbet i går slängde jag i mig mat och sedan hamnade jag i soffan framför tv:n. Sitter där, halvtrött och seg, och så uppenbarar sig en fastkedjad gammal man vid en järnväg som som kravlar sig fram i jakten på en flaska whiskey. Miljön och utstyrseln kan inte ljuga. Det här är USA, andra halvan av 1800-talet. Vi pratar westernfilm. Och så tar det en sekund och jag är fast.
 
Hallå! Varför, varför, varför har ingen berättat för mig om tv-serien Hell on wheels?!
 
Jag fick ju snabbt sluta titta. Avsnittet som visade i går är antagligen en bit in i serien och jag måste ju börja från början. För Hell on wheels kan inte göra annat än att falla mig i smaken.
 
En googling ger att den utspelar sig efter inbördeskrigets slut och kretsar kring tidigare sydstatssoldaten Cullen Bohannon som vill hämnas sin frus och sons död. Hämndbegäret tar honom in i järnvägsbolaget Union Pacific Railroad och uppbyggnaden av den första transkontinentala järnvägen och allt som kommer med den på resan västerut.
 
 
Morran hissar: Hockeyvila. Det behövs nu när det är så mycket med annat.
Morran dissar: Körkortsfrågorna på testerna inför teoriprovet. Är sjukligt trött på tramseriet i hur frågorna – och svaren – är formulerade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...