Recension Matis Delicate Peeling Cream

Vad: Matis Delicate Peeling Cream
Pris: 479 kronor/50 ml (hos Skincity)
Om produkten: Mild enzympeeling utan korn för en känslig hud. Ska avlägsna döda hudceller med milda växtenzymer. Så mild att den kan användas runt ögonen och på läpparna.
 
Ohhh, jag älskar den här! Med känslig och aknebenägen hy är det väldigt viktigt för mig att använda en peeling som är skonsam och absolut inte på något vis rivig. Jag föredrar alltså syra- eller enzympeelingar, en peeling utan skrubbkorn som i stället innehåller versamma ämnen som löser upp de döda hudcellerna utan att man skrubbar. Matis Delicate Peeling Cream är en sådan och är anpassad för den mest känsliga huden. Och det märks!
 
Med den här blir min hy aldrig irriterad (snarare känns den lugnad), samtidigt som jag tycker att den gör sitt jobb. Hyn blir fri från döda hudceller och/eller eventuellt fnas och får glöd. Den är dessutom så skonsam att den kan användas runt ögonpartiet och på läpparna. Ett stort plus!
 
Jag använder den en till två gånger i veckan efter rengöring. Eftersom det är en enzympeeling behöver den sitta på ett tag, som en ansiktsmask. Jag applicerar den genom att lägga ett ett lager i ansiktet (inte masserar, utan bara lägger på) och låter den verka i fem minuter innan jag sedan sköljer av den med vatten. Efteråt följer jag upp med ansiktsvatten och dagkräm/nattkräm eller en fuktgivande ansiktsmask.
 
Matis har snygga förpackningar (hej ytligheten!) och till skillnad mot deras dag- och nattkrämer kommer den här i en mer hygienisk tub i stället för en burk.
 
Finns det något minus då? Ja, faktiskt. Jag upplever inte den här peelingen som världens drygaste direkt. Och priset i Sverige på cirka 479 kronor, för ynka 50 ml, är mycket pengar. Väl värda dem, absolut. Men tillräckligt mycket för att det ska svida rejält i plånboken ändå i och med att den inte räcker så enormt länge.
 
Detta har gjort att jag har blivit nyfiken på att vilja testa hyllade MD Formulations Face & Body Scrub (som har ett milliliter-pris på 1,796 kronor, jämfört med Matis 9,58 kronor...). Kanske inte jättejuste att jämföra de två, men ni vet klassikern: Gräset kan ju vara grönare på andra sidan. Skulle ju vara fint i det här fallet eftersom det är stor skillnad kostnadsmässigt. Dessutom är Matis, tyvärr, inte ett helt lättillgängligt märke.
 
Men priset och tillgängligheten till trots: Jag tycker så mycket om den här att jag ändå har svårt att tro att jag kommer att byta bort den. Det ska väldigt mycket till för det.
 
Betyg: 4 ½ av 5 Morr! (Hade varit full pott här om det inte varit för priset som tyvärr drar ner betyget lite).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...