Recension Pureology Hydrate-serien

Vad: Pureology Hydrate Shampo och Pureology Hydrate Conditioner
Pris: Schampo cirka 280 kronor/250 ml. Balsam cirka 320 kronor/250 ml.
Om produkterna: Serie som ska hjälpa torrt och färgbehandlat hår. Sulfatfritt schampo som ska rengöra skonsamt utan att tvätta ur färgen. Schampot ska återfukta håret så att det blir mjukt och fullt av lyster, samtidigt som färgen behåller sin glans. Balsamet ska skydda håret och bevara färgen tack vare stärkande proteiner och vårdande plantextrakt. Ska ge ett mjukt, återfuktat och glansfullt resultat.
 
Nu har jag använt schampo och balsam från enbart Pureology Hydrate drygt två månader, samt av och till ytterligare ett par månader. På den här tiden har jag hunnit bleka håret och resultat och intryck av produkterna så här långt har varit ganska delat.
 
Men om det verkligen har med serien att göra, eller snarare det faktum att mitt hår den senaste tiden varit utsatt för mer än byte av schampo och balsam, är svårt att avgöra. Jag gissar att det sistnämnda alternativet har mycket att göra med hur jag upplevt schampot och balsamet.
 
Första månaden upplevde jag att håret kändes betydligt helare och friskare (mycket mindre torrt), mycket glansigare och att det höll sig fräschare längre tid, det vill säga att jag inte känner att det behöver tvättas lika ofta längre. Väldigt positivt, alltså! Vid den här tiden var jag helt totalt övertygad om att detta var mina nya älsklingar i hårvårdsväg.
 
Efter cirka en månads användning blekte jag håret (flertalet tunna slingor), vilket förstås tog en hel del på håret. Därefter blev det skillnad. Från då och framåt har jag tyckt att de positiva aspekterna har mattats av. Ordentligt.
 
Jag vet inte om det är blekningen bara som har gjort det, en eller flera övriga faktorer (årstidsförändning, andra vanor, bråkig kropp/hormoner, övriga hårprodukts-byten eller whatever) – eller om serien inte är så bra för mig som jag tyckte i början. Men jag gissar att det helt enkelt är en kombination.
 
Jag märker inte längre lika mycket av den där positiva känslan som var första fyra veckorna. Nu är håret "som vanligt", det vill säga torrt i längderna. Jag tycker alltså att resultatet blir ungefär som med övriga schampon och balsam – inte vare sig bättre eller sämre.
 
Jag hade nog högre förväntningar på Pureology än vad jag har märkt av... Jag trodde ju att det här schampot och balsamet skulle göra susen för mitt hår. (Ja, jag kan ha sett mig själv med världens hälsosammaste, glansigaste, välmående hår som plussats på i tjocklek och volym och hej och hå...). Men visst, lite tveksam var jag då sulfatfria schampon kan vara lite svåra för tunna, fina och raka hår.
 
Nåja. Dofterna till både schampot och balsamet är lite speciella. Först tyckte jag att det luktade apa, men efter första tvätten började jag tycka om dem. Naturligt, friskt och fräscht. Gott! Jag tycker också att produkterna bevarar färgen bra och där får serien ett bra betyg.
 
Balsamet tycker jag är riktigt bra. Tillsammans med schampot blir resultatet inte så mycket att hylla, men jag har testat detta med andra schampon och då tycker jag att det här har imponerat. Det reder ut enormt bra, är drygt och får (fick?) håret att kännas och se välmående ut. Jag håller det som ett av de bästa balsam jag testat. Helt klart köpa igen-kandidat!
 
Schampot är jag mer tveksam till. Just nu tycker jag inte att håret känns fräschare längre tid än tidigare (vilket det ju gjorde i början), samtidigt som det inte känns mindre torrt i längderna än med andra schampon. Jag vet att sulfatfria schampo absolut rengör, men känslan jag får är att håret inte blir riktigt lika rent nu.
 
Antagligen är det oljorna som stannar kvar (för att håret ska vara återfuktat) som inte gifter sig med mitt tunna, väldigt fina och raka hår. Kanske passar det bättre för grövre, lockigare hår? Hur som helst är det inte bättre än många andra schampon jag provat. Och med tanke på priset blir betyget inte mer än godkänt. Jag hade förväntat mig mycket mer.
 
Betyg:
Schampot får 2 ½ av 5 Morr!
Balsamet får 4 av 5 Morr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...