Elitserien 2012/2013

I kväll drar det i gång! Hockeysäsongen är här på allvar och MODO rivstartar med Skellefteå.
 
Eftersom elitseriepremiären är här är det förstås också hög tid att tippa utgången. Och som vanligt tippar jag grundserien – inte vilka som i slutändan får lyfta Le Mat. (För det vet vi ju att jag alltid likt en treårings naivitet tror på kära MODO...)
 
1. Skellefteå
2. Färjestad
3. HV71
4. Frölunda
5. Luleå
6. Brynäs
7. MODO
8. Linköping
--------------------------------------
9. Växjö
10. AIK
--------------------------------------
11. Timrå
12. Rögle
 
Skellefteå:
Först och främst är Skellefteå i topp just för att jag alltid tycks nedvärdera dem. Den här gången ska inte den ständiga missen göras. Sedan är laget intakt och därmed vet laget vad man har – och motståndarna vet vad man får (läs: ett helvete). Spelar en skön och vinnande hockey och här finns både den spets och bredd som önskas – och en stor dos nyttig slutspelsrutin. Har helt enkelt allt som krävs.
  
Färjestad:
Alltid lika farliga FBK känns farligare än på länge. Tycker att de, liksom Skellefteå, har både bredd och spets och framför allt tror jag på en jämnhet och en lagmaskin. Känns som laget strålar av harmoni och trygghet. Ja, exakt sådär som man inte vill att det här gänget ska kännas. Och så är jag helimpad – och lite rädd – för Jack Connelly.
 
HV71:
Lite nytt och fräscht? Tror att det dessutom kan finnas lite revanschlusta som sitter i väggarna i omklädningsrummet. Sånt är inte att förminska. Känns som att det nog kommer att finns en bra harmoni här, precis som jag tror om Färjestad. 
 
Frölunda:
Kan sätta en hel påse chips under en kväll med riktigt chips-sug på att Dick Axelsson kommer att briljera den här säsongen. Skulle liksom inte förvåna mig ett dugg... Hade kanske i övrigt hållt Frölunda lite längre ner (nedanför Luleå i alla fall), men tror att Dicken kommer att frälsa hela Göteborg och att det blir skillnaden som gör att de snor åt sig fjärdeplatsen. Och jag kommer att vara bitter...
 
Luleå:
Levde inte riktigt upp till förväntningarna i fjolårets slutspel efter den nonstop-maskin laget var i grundserien. Varför? Ingen aning. Nåja, tror att Jonas Rönnqvist kan leda Luleå till en ännu bättre placering än så här, men magkänslan (haha, har jag ens en sådan?!) säger mig att det faktiskt inte blir bättre än en femteplats. 
 
Brynäs:
Stor skillnad mot i fjol. Tunga tapp och det kommer förstås att märkas. Men en stabil slutspelsplats, absolut. Klubben tycks bara vara på väg uppåt och hålen efter nyckelspelarna har "täppts igen" smart.
 
MODO:
Efter uppochner:andet i form av glädjebesked kontra sorgedagar känns det som att det kan gå precis hur som helst. Eller det är väl så jag alltid tror om MODO. Potentialen är enorm, men det kan lika gärna bli pannkaka (Oscar Alsenfeldt i mål är bara ett exempel). Orosmolnet som är störst är förstås att Påhlsson blir borta länge och att det känns som att backsidan är lite osäker. Allt hänger på hur lagbygget går ihop sig och att det inte börjar att spreta åt alla håll och kanter.
 
Linköping:
Tar sista slutspelsplatsen. Känns lite som MODO med en intressant offensiv och lite mer frågetecken defensivt. Hur som helst roligt att de verkar tänka mer långsiktigt än vad jag upplevt det som tidigare och att det inte bara är ett enda virrvarr av tjecker till höger och vänster. Tror att lagets viktigaste kan vara Roger Melin i båset.
 
Växjö:
Inga nykomlingar längre och kan därmed inte rida på den vågen. Har därmed en tuffare säsong framför sig nu än i fjol. Känns ändå som att de är här för att stanna, ser starka ut och borde kanske ses som en slutspelskandidat. Men jag tror mer på MODO och Linköping.
 
AIK:
Känns på papperet betydligt svagare än i fjol och jag tror inte att det blir något slutspel för (nu mera) Stockholms stolthet. Men kanske kan överraska?
 
Timrå:
Har inte ett tillräckligt starkt lag och ska kanske tippas som tolva. Men jag tror Timrå håller sig borta från jumboplatsen trots den tunna truppen och kanske ett lite osäkert kort i båset. Gud vet hur, men jag tror det finns en vilja och kampanda som kommer att slå kvalitet. 
 
Rögle:
Nä, tror inte det håller i elitserien, smarta värvningar till trots. Blir väl en framgångsrik inledning som sedan vänder och dalar nedåt tills botten är nådd.
 
---
 
Och just det. Om ni vill begrunda mina få fel här i livet kan ni ju läsa tidigare års tips som finns i hockeykategorien till exempel här och här och här och här.*
 
Visst måste det väl ändå på något vis ses lite som en skicklighet i detta att jag ständigt lyckas ha fel? Lite som i att man kan beundra en spelares förmåga att alltid träffa stolpen.
 
*Verkar som att jag inte tippade i fjol? Var det därför MODO gick till slutspel...?
 
---
 
Och NHL-kaoset rullar vidare... Mitt ynka lilla önskemål: Bara. Kom. Till. En. Lösning. Och se till att den lösningen består av antingen spel och ingen lockout alls – eller att hela säsongen ställs in. TACK!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...